THE EFFECTS OF DIALOGIC READING STRATEGY ON EFL YOUNG LEARNERS’ READING COMPREHENSION SKILLS

Nunung Suryati, Furaidah -, Ali Saukah

Abstract


Abstract: The Effects of Dialogic Reading Strategy on Efl Young Learners’ Reading Com- prehension Skills. This paper reports the study of the effectiveness of the dialogic reading instruc- tion which was implemented in a primary school with low social economic background. The study employed quasi experiment research design. Forty students of the fourth grade participated in the study. They were assigned into two groups: control and experimental groups. The control group received traditional reading instruction, while the experimental group was treated with 8 meetings of dialogic reading instruction. A reading comprehension test was used to measure the effective- ness of the treatment. The results seem to favor the dialogic reading instruction.

 

Keywords: dialogic reading, reading comprehension, young learners

Abstrak: Pengaruh Strategi Membaca Dialogis terhadap Kemampuan Membaca Pelajar Pemula Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing. Di Indonesia, karena kurangnya budaya mem- baca dan rendahnya kemampuan guru dalam mengajar membaca teks bahasa Inggris kepada siswa SD telah mengakibatkan rendahnya kemampuan siswa SD membaca bahasa Inggris. Artikel ini melaporkan hasil penelitian tentang efektifitas pembelajaran membaca teks bahasa Inggris dengan menggunakan strategi membaca dialogis pada siswa SD. Penelitian ini menggunakan rancangan quasi experiment. Sebanyak 2 kelas masing-masing terdiri dari 20 siswa SD kelas IV berpartisipasi pada penelitian ini. Satu kelas dijadikan kelompok percobaan dan satu kelas lainnya dijadikan ke- lompok kontrol. Kelompok eksperimen diberi pembelajaran dengan menggunakan strategi mem- baca dialogis sebanyak 8 kali pertemuan, sedangkan kelompok kontrol diberi pembelajaran mem- baca secara tradisional. Pada akhir eksperimen, semua siswa diberi tes pemahaman untuk meng- ukur efektifitas pembelajaran membaca. Hasilnya menunjukkan adanya perbedaan yang signifikan yang menunjukkan keunggulan kelompok siswa yang diberi pembelajaran membaca dialogis.

 

Kata kunci: membaca dialogis, pemahaman membaca, Bahasa Inggris untuk anak-anak

 


Keywords


dialogic reading, reading comprehension, young learners

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jip.v23i2.10992

Free counters!Creative Commons LicenseCheck Google PageRank
Jurnal Ilmu Pendidikan by Jurnal Ilmu Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.um.ac.id/index.php/jip.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://journal.um.ac.id/index.php/jip. View My Stats