PEMAKNAAN PENYELENGGARAAN PENDIDIKAN DAN KOMITE SEKOLAH
Abstract
Abstract: What Schools and the School Committee Mean. The study tries to investigate the meanings assigned by educational bureaucracy, schools personnel and schools' committee on the educational practices and the existing school committee. The study is descriptive qualitative by implementing techniques of collecting data of interview, participatory observation, and documentation. The results show that the meanings assigned on the educational practices and the existing school committee vary affected by their differences in their positions, attitudes, and interests.
Abstrak: Pemaknaan terhadap Penyelenggaraan Pendidikan dan Komite Sekolah. Penelitian kualitatif ini bertujuan untuk mendeskripsikan makna yang diberikan oleh birokrasi pendidikan, pelaku pendidikan di sekolah, dan komite sekolah terhadap penyelengaraan pendidikan dan komite sekolah. Subjek penelitian meliputi kepala dinas pendidikan, kepala bidang pendidikan menengah, pengawas, kepala sekolah, wakil kepala sekolah, dewan guru, perwakilan siswa, pengurus dewan pendidikan, komite sekolah, perwakilan orang tua, dan tokoh masyarakat di kota Madiun. Hasilnya menunjukkan bahwa perbedaan pemaknaan birokrasi pendidikan, pelaku pendidikan dan pengurus komite sekolah terhadap penyelenggaraan pendidikan dan komite sekolah disebabkan oleh posisi dalam struktur organisasi, sikap dan kepentingan.
Keywords
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.17977/jip.v17i6.2879
Jurnal Ilmu Pendidikan by Jurnal Ilmu Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.um.ac.id/index.php/jip.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://journal.um.ac.id/index.php/jip. View My Stats