SOAL CERITA DENGAN BAHASA KOMUNIKATIF UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN MATEMATIKA SEKOLAH DASAR

Sumarwati -

Abstract


Abstract: Problem-solving Mathematics Using Communicative Language  to Improve Mathematics Teaching and Learning at Elementary Schools. This collaborative classroom action research was car­ried out to improve teachers’ competence in developing problem-solving mathematics items using com­municative language and to increase students’ competence in solving them.  Involving teachers of the fourth, the fifth, and the sixth years of eight elementary schools, the study suggests that teachers’ using communicative language in developing problem-solving mathematics items can improve the mathemat­ics teaching and learning. The communicative language employed in this study refers to paraphrasing and making analogies, accompanied with the provision of the story characters, the setting, and the themes which are of students’ interests. At the end of the study, the students can deal with mathematics items better.

Abstrak: Soal Cerita dengan Bahasa Komunikatif untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kompetensi guru dalam pembuatan soal cerita dengan bahasa komunikatif dan kompetensi siswa dalam memecahkan soal cerita. Penelitian dilakukan dengan pendekatan penelitian tindakan secara kolaboratif antara dosen dan guru kelas 4, 5, dan 6 di 8 sekolah dasar. Hasil penelitian menunjukkan bahwa melalui pembuatan soal cerita dalam bahasa komunikatif oleh guru dapat meningkatkan kualitas dalam pembelajaran Matematika. Dalam pem­buatan soal cerita, guru lebih mudah melakukannya dengan menggunakan metode parafrase dan analogi. Soal cerita buatan guru yang dibuat sesuai dengan kompetensi komunikatif siswa dapat meningkatkan kinerja siswa dalam memecahkannya. Soal cerita buatan guru lebih mudah dipahami siswa jika ada aktor, setting, serta tema yang disukai dan sesuai dengan pengalaman siswa.


Keywords


soal cerita, pembelajaran matematika, bahasa komunikatif, kompetensi komunikatif

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jip.v19i1.3752

Free counters!Creative Commons LicenseCheck Google PageRank
Jurnal Ilmu Pendidikan by Jurnal Ilmu Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.um.ac.id/index.php/jip.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://journal.um.ac.id/index.php/jip. View My Stats