PEMBELAJARAN BERBASIS MULTIMEDIA UNTUK MENINGKATKAN PENGUASAAN KONSEP KIMIA DAN KETERAMPILAN BERPIKIR MAHASISWA

Woro Sumarni, Sudarmin, Sri Kadarwati -

Abstract


Abstract: Multimedia-based Learning to Improve Students’ Mastery of Chemistry Concepts and Thinking Skills. This study aimed to design an interactive multimedia-based learning in order to improve higher order thinking skills of chemistry teacher candidates. The development refered to the model of Educational Research and Development. The product was an interactive learning media (CDs) that could be used for classrooms and independent study. The research shows that the model has potential to improve the mastery of basic chemistry concepts and the students’ higher order thinking skills. In all subjects, the N-gain was in the high category for the experimental group and at the medium level for the control group. Positive responses were made by students regarding the learning model, for it allowed them to carry out independ­ent study. This was because the CDs were equipped with guiding questions which were systematically and sequentially structured. The interactive learning media could also be developed further into an online learning model.

Abstrak: Pembelajaran Berbasis Multimedia untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Kimia dan Keterampilan Berpikir Mahasiswa. Penelitian ini bertujuan untuk mendesain pembelajaran berbasis multimedia interaktif untuk meningkatkan keterampilan berpikir tingkat tinggi mahasiswa calon guru kimia. Tahap-tahap pengembangan merujuk pada model penelitian dan pengembangan pendidikan. Hasilnya adalah media pembelajaran interaktif berupa CD pembelajaran yang dapat digunakan oleh dosen di kelas maupun untuk pembelajaran mandiri. Penerapan dalam pembelajaran menunjukkan bahwa model pembe­lajaran ini mampu meningkatkan penguasaan konsep kimia dasar dan kemampuan berpikir tingkat tinggi pada semua pokok bahasan dengan N-gain kategori tinggi untuk kelas eksperimen, sedangkan kelas kontrol hanya mencapai kategori sedang. Tanggapan positif diberikan oleh mahasiswa terhadap model pembela­jaran ini karena memungkinkan mereka untuk belajar secara mandiri. CD hasil pengembangan dilengkapi dengan pertanyaan-pertanyaan yang membimbing dan disusun secara sistematis dan berurutan. Media pembelajaran ini dapat dikembangkan lebih lanjut menjadi pembelajaran on-line.


Keywords


multimedia interaktif, berpikir tingkat tinggi, pemahaman konsep kimia

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jip.v19i1.3757

Free counters!Creative Commons LicenseCheck Google PageRank
Jurnal Ilmu Pendidikan by Jurnal Ilmu Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.um.ac.id/index.php/jip.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://journal.um.ac.id/index.php/jip. View My Stats