PENGEMBANGAN SOFTWARE ANALISIS BUTIR SOAL YANG PRAKTIS DAN APLIKATIF
Abstract
Abstract: Developing a More Practical and Applicable Item-Analysis Software. This study was aimed to develop item-analysis software, verify its feasibility, and identify the possible problems in using it, employing such research instruments as documentation, questionnaires, and interview guidelines to collect data. The result showed that the product was found to be more practical and applicable for classroom teachers, more specifically in the aspects of practicality and simplicity, usefulness, the substance, and the appearance. This study also revealed the challenges in the utilization of the product: Teachers appear to have little knowledge and skill in using Microsoft Excel program, analyzing items, and handling technical constraints.
Keywords: feasibility, item-analysis software, development
Abstrak: Pengembangan Software Analisis Butir Soal yang Praktis dan Aplikatif. Artikel hasil penelitian dan pengembangan ini memaparkan kelayakan program aplikasi Analisis Butir Soal (AnBuso). Data untuk uji kelayakan diperoleh melalui dokumentasi, kuesioner, dan wawancara, selanjutnya dianalisis secara deskriptif dan menjadi masukan untuk perbaikan. Software AnBuso dan buku panduan pengoperasian telah dimanfaatkan guru untuk melakukan analisis butir soal. Software dinilai layak dilihat dari aspek kepraktisan dan kemudahan, kebermanfaatan, substansi, dan tampilan. Kendala pemanfaatan software terkait dengan kurangnya penguasaan guru dalam pengoperasian program aplikasi Microsoft Excel, kurang terbiasa melakukan analisis butir, dan keterbatasan pemahaman konsep tentang analisis butir.
Kata kunci: AnBuso, kelayakan, analisis butir soal, pengembangan
Keywords
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.17977/jip.v20i2.4618
Jurnal Ilmu Pendidikan by Jurnal Ilmu Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.um.ac.id/index.php/jip.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://journal.um.ac.id/index.php/jip. View My Stats