PANJANG TES, GAYA KOGNITIF, DAN HASIL BELAJAR IPS PESERTA DIDIK PAKET B
Abstract
Abstract: The Effect of Number of Test Items and Cognitive Styles on the Learning Outcomes of Social Science. This experimental study measures the effect of test length (many test items vs. few test items) and learners' cognitive styles (field-independent vs. field-dependent) on the learning outcomes of social science. The 2 x 2 factorial design utilized shows that learners taking the test with a small number of items performed better than those taking the test with a large number of items. The field-independent learners scored higher than the field-dependent ones. The significant interaction between test length, cognitive styles, and learning outcomes in Social Science suggests that learners having field-independent cognitive style tend to achieve higher learning outcomes in tests with many items, whereas learners having field-dependent cognitive style show higher learning outcomes in tests with few items.
Keywords: test length, cognitive styles, learning outcomes, social science
Abstrak: Panjang Tes, Gaya Kognitif, dan Hasil Belajar IPS Peserta Didik Paket B. Penelitian ini bertujuan untuk mengukur pengaruh panjang tes (jumlah butir soal banyak dan jumlah butir soal sedikit) dan gaya kognitif peserta didik (field-independent dan field-dependent) terhadap hasil belajar peserta didik mata pelajaran IPS. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen dalam disain faktorial Anava 2 x 2. Hasil penelitian menunjukkan bahwa hasil belajar peserta didik yang mengikuti tes dengan jumlah butir soal sedikit lebih tinggi daripada hasil belajar peserta didik yang mengikuti tes dengan jumlah butir soal banyak. Peserta didik bergaya kognitif field-independent memperoleh hasil belajar yang lebih tinggi dibandingkan dengan peserta didik bergaya kognitif field-dependent. Di samping itu, terdapat pengaruh interaksi antara panjang tes dan gaya kognitif terhadap hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran IPS. Peserta didik bergaya kognitif field-independent memperoleh hasil belajar lebih tinggi pada tes dengan jumlah butir soal banyak, sedang peserta didik bergaya kognitif field-dependent memperoleh hasil belajar lebih tinggi pada tes dengan jumlah butir soal sedikit.
Kata kunci: hasil belajar, panjang tes dan gaya kognitifKeywords
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.17977/jip.v21i1.6485
Jurnal Ilmu Pendidikan by Jurnal Ilmu Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.um.ac.id/index.php/jip.
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://journal.um.ac.id/index.php/jip. View My Stats