PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA DAKON TERHADAP KEMAMPUAN BERHITUNG PENJUMLAHAN SISWA KELAS IV TUNAGRAHITA DI SDLB

Tria Libriani Styaningrum, Tomas Iriyanto

Abstract


The study aimed at describing: (1) the ability of the addition counting ability of student with mild mental retardation of the fourth grade in baseline condition at SDLB Dharma Putra Daha Gurah Kediri (2) the ability of addition counting ability of student with mild mental retardation of the fourth grade in intervention condition at SDLB Dharma Putra Daha Gurah Kediri (3) the influence Dakon media toward the addition counting ability of student with mild mental retardation of the fourth grade at SDLB Dharma Putra Daha Gurah Kediri. The researcher used Single Subject Research (SSR), it was a study that use different conditions with AB design. 14 years old. Data Collecting was the test of addition counting ability, then it was analyzed with presentation formula.The result of this study are: (1) the mean level of the addition counting ability of student with mild mental retardation of the fourth grade in baseline condition was 58%, (2) the mean level of the addition counting ability of student with mild mental retardation of the fourth grade in intervention condition was 98,7%, (3) there is an influence of Dakon media usage toward the addition counting ability of student with mild mental retardation of the fourth grade at SDLB Dharma Putra Daha Gurah Kediri. From this study, it can be concluded that there was increasing from baseline to intervention condition in which was influenced by dakon media usage for student with mild mental at SDLB Dharma Putra Daha Gurah Kediri.Some suggestions of this research are intended to: (1) headmaster, can make a teacher training in creating an interested learning media for student, (2) teacher, can use dakon media in addition counting learning, (3) next researcher, can develop modification both form and rule of Dakon media in order to correct this research.

 


Masalah penelitian ini adalah: (1) bagaimana kemampuan kemampuan menghitung penambahan siswa dengan keterbelakangan mental ringan dari kelas empat dalam kondisi awal di SDLB Dharma Putra Daha Gurah Kediri (2) bagaimana kemampuan menghitung penambahan kemampuan siswa dengan
keterbelakangan mental ringan dari kelas empat dalam kondisi intervensi di SDLB Dharma Putra Daha Gurah Kediri (3) Apakah ada pengaruh Dakon Media terhadap kemampuan menghitung penambahan siswa dengan keterbelakangan mental ringan kelas IV di SDLB Dharma Putra Daha Gurah Kediri. Penggunaan peneliti Tunggal Subyek Penelitian (SSR), itu adalah studi yang menggunakan kondisi yang berbeda dengan desain AB. 14 tahun. Data Mengumpulkan adalah tes kemampuan menghitung penambahan, maka dianalisis dengan hasil presentasi formula.The dari penelitian ini adalah: (1) tingkat rata-rata kemampuan menghitung penambahan siswa dengan keterbelakangan mental ringan dari kelas empat dalam kondisi awal adalah 58%, (2) tingkat rata-rata kemampuan menghitung penambahan siswa dengan keterbelakangan mental ringan dari kelas empat dalam kondisi intervensi adalah 98,7%, (3) ada pengaruh penggunaan media Dakon terhadap kemampuan menghitung penambahan siswa dengan keterbelakangan mental ringan kelas IV di SDLB Dharma Putra Daha Gurah Kediri. Dari penelitian ini, dapat disimpulkan bahwa ada peningkatan dari awal sampai kondisi intervensi yang dipengaruhi oleh dakon penggunaan media untuk siswa dengan ringan mental pada SDLB Dharma Putra Daha Gurah Kediri.Some saran dari penelitian ini dimaksudkan untuk: (1) kepala sekolah, dapat membuat pelatihan guru dalam menciptakan media pembelajaran tertarik untuk siswa, (2) guru, dapat menggunakan media dalam pembelajaran dakon penghitungan Selain itu, (3) peneliti selanjutnya, dapat mengembangkan modifikasi baik bentuk dan aturan media dakon untuk mengoreksi penelitian ini


Keywords


media dakon, kemampuan berhitung, tunagrahita

Full Text:

PDF

References


Meimulyani, Y & Cartono. (2013). Media Pembelajaran Adaptif Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta: Luxima Metro Media.

Djamarah, S & Zain A. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Mangunsong, F. (1998). Psikologi dan Pendidikan Anak Luar Biasa. Jakarta: LPSP3 UI.

Sunanto, J. (2005). Pengantar Penelitian dengan Subjek Tunggal. Center for International Cooperation in Education

Development (CRICED) University of Tsukuba.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal ORTOPEDAGOGIA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Flag Counter
View "Journal Ortopedagogia" Statistics