Comparison of Hedging Devices in Published Research Articles by Indonesian and English Native Writers: A Corpus Based Study

Ika Kartikasari

Abstract


Abstract: This study aims to compare how Indonesian and English Native writers use hedges in their published research articles. The source of data was 40 research articles published in English written by Indonesian and English Native writers. The study investigated three sections of each research article (Introduction, Discussion, and Conclusion) where hedging devices are usually used. To get the hedge frequencies, the data were analyzed using concordance program called AntFileConverter (1.2.1) and  AntConc (3.5.0). The types of hedges were categorized based on hedges taxonomy adapted from Selager-Meyer. The result of the study provide the implication that Indonesian scholars need a special instruction especially which focus on hedges proposition.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana penulis Indonesia dan penutur asli bahasa Inggris menggunakan hedges pada artikel penelitian terpublikasi. Sumber data diambil dari 40 artikel berbahasa inggris yang ditulis oleh penulis Indonesia dan penutur asli bahasa Inggris. Penelitian ini terfokus pada tiga bagian utama dari artikel penelitian (Pendahuluan, Diskusi, dan Kesimpulan) dimana hedges sering digunakan. Untuk menghitung frekuensi hedges, data dianalisis menggunakan program kecocokan yaitu AntFileConverter (1.2.1) and  AntConc (3.5.0). Tipe hedges dikategorikan menurut taksonomi yang diadaptasi dari Selager-Meyer. Hasil penelitian memberikan implikasi bahwa para praktisi pendidikan Indonesia memang memerlukan intervensi pedagogis yang dirancang khusus untuk membekali mereka dengan pengetahuan tentang hedges

Keywords


hedges; research articles; corpus based study



Copyright (c) 2019 Jurnal Pendidikan Humaniora

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Pendidikan Humaniora

Education Journal Of Social Sciences

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPH is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License