Bahan Ajar Membaca Kritis-kreatif untuk Siswa SMP
Abstract
Abstract: Critical-creative reading activity in junior high school has been facing a difficulty of effectiveness material unavailability. It has drives a research development to produce critical-creative reading material for junior high school student. Generally, this research aimed to produce critical-creative reading material for junior high school student. For instance, this research aimed (1) to produce critical-crative reading material for junior high scholar which forms into a book, and (2) to learn about the effectiveness of this material to increase student’s critical-creative reading. This research used Educational Research and Development (R & D) model as a research approachment. Furthermore, this research has been taken seven steps and consisted into three, (1) product planning and development, (2) product testing which include experts and practitioners test, product revision, and product test itself, and (3) product finishing. Finally, the result from experts and practitioners had concluded that the content of this product is proper to use as a critical-creative reading material. Last but not least, the field test had shown the effectiveness of this product.
Key Words: material, critical-creative reading
Abstrak: Pelaksanaan pembelajaran membaca kritis-kreatif di SMP terkendala oleh tidak tersedianya bahan ajar yang efektif. Hal tersebut mendorong dilakukannya penelitian pengembangan bahan ajar membaca kritis-kreatif untuk siswa SMP. Secara umum, penelitian ini bertujuan menghasilkan bahan ajar membaca kritis-kreatif untuk siswa SMP. Secara khusus, penelitian ini bertujuan (1) menghasilkan bahan ajar membaca kritis-kreatif untuk siswa SMP yang dikemas dalam bentuk buku, dan (2) mengkaji keefektifan bahan ajar tersebut untuk meningkatkan kemampuan membaca kritis-kreatif siswa. Pendekatan yang digunakan mengacu pada model Educational Research and Development (R & D) dengan mengambil tujuh langkah yang terbagi dalam tiga tahap, yaitu (1) tahap perencanaan dan pengembangan produk mencakup langkah pengumpulan informasi, perencanaan produk, pengembangan produk awal, (2) tahap pengujian produk mencakup langkah uji ahli dan praktisi, revisi produk, dan uji produk, dan (3) tahap penyempurnaan produk mencakup langkah penyempurnaan produk akhir. Hasil uji ahli dan praktisi menyatakan produk tersebut layak digunakan sebagai bahan ajar membaca kritis-kreatif untuk siswa SMP kelas VIII baik dari segi isi, penyajian, dan kegrafikaannya. Hasil uji lapangan menyatakan produk tersebut sangat efektif untuk meningkatkan kemampuan membaca kritis-kreatif siswa.
Kata kunci: bahan ajar, membaca kritis-kreatif
Keywords
Full Text:
PDFCopyright (c) 2017 Jurnal Pendidikan Humaniora (JPH)
Jurnal Pendidikan Humaniora Education Journal Of Social Sciences Graduate School Of Universitas Negeri Malang JPH is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |