PENERAPAN INSTRUMEN ASESMEN AUTENTIK MATEMATIKA ASPEK KOGNITIF DAN KETERAMPILAN BAGI SISWA KELAS IV SD

Siti Chusnia, Cholis Sa’dijah, Titik Harsiati

Abstract


The purpose of this research is result an activity authentic mathematical assessment instrumentcognitive aspects and skills for fourth grade students of SD. The results of this study indicate that the instrumen of authentic math assessment cognitive aspects and skills for fourth grade students of SD has high scor so that it can be applied for assessment in Primary School class IV. Application assessment instrument cognitive aspects is dusty ten test story mathematical and one skills is make webbing for fourth grade students of SD.

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui hasil penerapan instrumen asesmen autentik matematika aspek kognitif dan keterampilan bagi siswa kelas IV SD. Hasil dari penerapan instrumen asesmen autentik matematika aspek kognitif dan keterampilan bagi siswa kelas IV SD menghasilkan nilai yang sangat tinggi sehingga bisa diaplikasikan untuk penerapan di sekolah SD kelas IV. Penerapan instrumen asesmen yang harus dikerjakan siswa untuk aspek kognitif yaitu mengerjakan 10 soal cerita dan satu aspek keterampilan siswa membuat anyaman di sekolah SD kelas IV.


Keywords


instrument; authentic math assessment; instrumen; asesmen autentik matematika

Full Text:

PDF

References


Fadlillah. 2014. Implementasi Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Falistya, R. 2015. Pengembangan asesmen autenti pada siswa kelas IV SDN Ngijo 03 Kecamatan Karangploso Kabupaten Malang. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Harsiati, T. 2011. Penilaian Dalam Pembelajaran. Malang: UM Press.

Johnson, D. W. & Roger T. Johnson. 2002. Meaningful Assessment: A Manageable and Cooperative Process. Boston: Allyn and Bacon.

Kunandar. 2015. Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013). Jakarta: Raja Grafindo Persada.

O’Malley, J.M. & Valdez Pierce, L. 1996. Authentic Assessment for English Language Learners. New York: Addison-Wesley Publishing Company.

Permendikbud Nomor 23 Tahun 2016 Tentang penilaian pendidikan (Online), (https://akhmadsudrajat.files.wordpress, diakses 10 Januari 2017).

Sa’dijah, C. 2009. Pengembangan Pembelajaran Matematika Beracuan Konstruktivis. Surabaya: Jurnal MathEdu Program Pascasarjana UNESA.

Sa’dijah, C. 2015. Teacher Quality Improvement Program (TEQIP) Asesmen Pembelajaran Matematika. Malang: UM Press.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Wahyuni, S., & Abd. Syukur Ibrahim. 2012. Asesmen Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT Refika Aditama.

Wicaksono, V.D. 2013. Pengembangan Asesmen Autentik untuk Proses dan Hasil Belajar IPS Siswa kelas IV SD. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i10.10134

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Siti Chusnia, Cholis Sa’dijah, Titik Harsiati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License