ANALISIS PERMASALAHAN BAHAN AJAR BERBASIS BIODIVERSITAS DAERAH KALIMANTAN TIMUR PADA PEMBELAJARAN IPA BIOLOGI SMP DI KOTA SAMARINDA

Novy Mardiansyah, Makrina Tindangen, Vandalita M.M Rambitan

Abstract


Analysis of the problems occurred in the process of learning Science Biology becomes a factor in knowing the level of understanding of teachers regarding materials that comply with the problems of students. The samples in this analysis is the teacher of Junior High School students of biology and Natural Science in Samarinda. The results of the analysis showed as much 68.66% teachers are constrained in implementing learning materials, students are less likely to understand the lessons. Solutions in optimizing the tendency is to implement a biodiversity-based learning materials, but not all teachers understand about learning materials focused on biodiversity especially the area of East Kalimantan. The results of this research it can be concluded that the ability of teachers to address problems in learning to do improvements.

Analisis permasalahan yang terjadi pada proses pembelajaran IPA Biologi menjadi faktor dalam mengetahui tingkat pemahaman guru mengenai bahan ajar yang sesuai dengan permasalahan siswa. Sampel pada analisis ini adalah guru IPA Biologi dan siswa SMP di Samarinda. Hasil analisis menunjukkan sebanyak 68,66% guru terkendala dalam menerapkan bahan ajar, akibatnya siswa cenderung kurang memahami pelajaran. Solusi dalam mengoptimalkan kecenderungan tersebut adalah dengan menerapkan bahan ajar berbasis biodiversitas, namun tidak semua guru mengerti tentang bahan ajar yang terfokus pada biodiversitas khususnya daerah Kalimantan Timur. Hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa kemampuan guru untuk mengatasi permasalahan dalam pembelajaran perlu dilakukan peningkatan.


Keywords


analysis; learning materials; biodiversity; east kalimantan; sciencebiology: analisis; bahan ajar; biodiversitas; kalimantan timur; IPA biologi

Full Text:

PDF

References


Bahri, S., Mahanal, S., & Syamsuri, I. (2016). Pengembangan Modul Keanekaragaman hayati dan Virus Berbasis Model Inkuiri Terbimbing untuk Siswa Kelas X MAN 1 Malang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(2), 127—136. Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/6113/2570

Depdiknas. (2008). Pedoman Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah.

Kurnia, R. P., & Suryadharma, I. G. P. (2016). Perangkat Pembelajaran Biologi Kegiatan Ecotourism untuk Mengasah Keterampilan Proses Sains dan Sikap Peduli Lingkungan. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(2), 230—240. http://dx.doi.org/10.21831/jipi.v2i2.12252

Kusmana, C., & Hikmat, A. (2015). Keanekaragaman Hayati Flora di Indonesia. Jurnal Pengelolaan Sumberdaya Alam dan Lingkungan, 5(2), 187. Retrieved from http://journal.ipb.ac.id/index.php/jpsl/article/view/10962/8446

Kusnadi, R. (2014). Pembelajaran Berbasis Nilai Karakter dalam Upaya Pengembangan Kearifan Lokal Bidaya Melayu Riau. Jurnal Potensia, 13(2), 235—257. Retrieved from http://download.portalgaruda.org

Laksono, S. M., Redjeki, S., & Rustaman, N. (2013). Kemampuan Profesional Guru Biologi Dalam Memahami dan Merancang Model Pembelajaran Konservasi Biodiversitas di SMA. Cakrawala Pendidikan: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(3), 408—420. Retrieved from https://journal.uny.ac.id/index.php/cp/article/view/1628/1360

Laksono, S. M., Marianingsih, P., & Syachruroji, A. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Biologi Konservasi Berbasis Etnopedagogi. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 45(2), 168—184. Retrieved from https://journal.uny.ac.id/index.php/jk/article/view/7494/6491

Mogari, D., Coetzee, H., & Maritz, R. (2009). Investigating the Status of Supplementary Tuition in the Teaching and Learning of Mathematics. Journal of the Association for Mathematics Education of Sounth Africa., 69, 36—45. doi: 10.4102/pythagoras.v0i69.44

Mulyani, M. (2011). Model Pembelajaran Menulis Berbasis Kearifan Lokal yang Berorientasi Pendidikan Karakter Studi Kuasi Eksperimen pada Siswa SMPN 2 Kelas VII, Windusari, Magelang. Artikel Pena, 1(1), 93—109. Retrieved from http://online-journal.unja.ac.id

Natsir, Y., & Anisanti. (2016). The Matters in Teaching Reading Comprehensionto EFL Students. Studies in English Language And Education Journal, 3(1), 65—78. Retrieved from https://unsyiah.academia.edu/SiELEJournal

Nieveen, N. (2007). Formative Evaluation in Educational Design Research. In T. Plomp, J. Van den Akker, B. Bannan, A.E. Kelly, N. Nieveen. An Introduction to Educational Design Research (pp. 89-101). Shanghai: the East China Normal University.

Rochmad. (2012). Desain Model Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika. Kreano: Jurnal Matematika. Kreatif-Inovatif , 3(1), 59—72. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/kreano/article/view/2613/2672

Taruna, M. M. (2009). Pelaksanaan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan pada MTS Negeri 1 Provinsi Jawa Timur. Jurnal Analisa, 16(2), 143—225. DOI: http://dx.doi.org/10.18784/analisa.v16i2

Vasileiadou, P. D. (2013). An Analysis of Students’ Communication during Group Work in Mathematics. Electronic Journal of Vocational Colleges (Special Issue):59—73. Retrieved from http://www.ejovoc.org/makaleler/june_2013/pdf/05.pdf

Widiyatmoko, A. (2013). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Terpadu Berkarakter menggunakan Pendekatan Humanistik Berbantu Alat Peraga Murah. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1), 76—82. DOI: http://dx.doi.org/10.15294/jpii.v2i




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i11.10175

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Novy Mardiansyah, Makrina Tindangen, Vandalita M.M Rambitan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License