PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS CERITA NARASI MELALUI PENERAPAN PROGAM LITERASI BERBANTUAN MEDIA BUKU CERITA ANAK PADA SISWA SD

Randy Widi Prayoga, Heri Suwignyo, Titik Harsiati

Abstract


This study aims to describe the application of literacy programs with the help of children's story books to improve the skills of writing narrative stories of students. This research uses qualitative approach with research type of PTK. The learning process is implemented in 3 stages namely pramenulis, writing, and pascamesnulis. The study was conducted in 3 cycles. The results show that learning has been well implemented by teachers and students. The value of narrative story writing has increased from cycle I of 69.8 to 80 in cycle II and increased again to 85 in cycle III.

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penerapan progam literasi dengan berbantuan buku cerita anak untuk meningkatkan keterampilan menulis cerita narasi siswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian PTK. Proses pembelajaran dilaksanakan dalam tiga tahap, yakni pramenulis, menulis, dan pascamesnulis. Penelitian dilaksanakan dalam tiga siklus. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran telah dilaksanakan dengan baik oleh guru dan siswa. Nilai menulis cerita narasi mengalami peningkatan dari siklus I sebesar 69,8 menjadi 80 pada siklus II dan meningkat lagi menjadi 85 pada siklus III.


Keywords


narrative stories; literacy; children stories; cerita narasi; literasi; cerita anak

Full Text:

PDF

References


Ary, D., Jacobs, L.C. & Razavieh, A. 1976. Pengantar Penelitian Pendidikan. Terjemahan oleh Arief Furchan. 1982. Surabaya: Usaha Nasional.

Bayham, M. 1995. Literacy Practices: Investigating Literacy in Social Contexts. New York: Longman Group.

Cooper, J.D. 1993. Literacy: Helping Children Construct Meaning. Toronto: Hougton Miffin Company.

Gipayana, M. 2004. Pengajaran Literasi dan Penilaian Portofolio dalam Konteks Pembelajaran Menulis di SD. Malang: Universitas Negeri Malang.

Nurjamal, S., & Darwis. 2011. Terampil Berbahasa. Bandung: Alfabeta.

Puryanto, E. 2008. Konsumsi Anak dalam Teks Sastra di Sekolah. Makalah dalam Konferensi Internasional Kesusastraan XIX HISKI.

Senge, P. M. 1990. The Fifth Discipline, A Currency Book. New York: Doubleday a Division of Bantar.

Suparno. 1998. Pengajaran Bahasa Indonesia di Sekolah. Makalah disajikan dalam Kongres Bahasa Indonesia VII di Jakarta, 26—30 Okt. 1998.

Suparno, M. Y. 2008. Keterampilan Dasar Menulis. Jakarta: Universitas Terbuka.

Suwignyo, H. 1997. Pembelajaran Proses Menulis untuk Pembentukan Keruntutan Karangan Siswa Sekolah Dasar Kelas V. Malang: Universitas Negeri Malang.

Witakania. 2008. Aspek Psikopedagogik dalam Sastra Anak.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i11.10187

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Randy Widi Prayoga, Heri Suwignyo, Titik Harsiati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License