UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS CERPEN BERDASARKAN PENGALAMAN PRIBADI DENGAN STRATEGI PEMODELAN

Ferdinandus Siki, Sunoto Sunoto, Roekhan Roekhan

Abstract


The purpose of this research is to describe the increasing of writing skills and learning quality with pemodelan strategy class 9th Senior High School Bina Karya Atambua. This research has been conducted in two cycle. In cycle I, the students have reached the KKM contains 6 student (40,00%). In other side, the students have not reachedthe KKM contains 9 student (60,00%). In cycle II, the students have reached the KKM contains 12 student, while the students haven’t reached the KKM 3 students. In cycle 1, the increasing of learning quality has not been reaching the target. In cycle II, the increasing of learning has been reaching the target. The results show that pemodelan strategy has effect to increasing student writing skills and the learning quality.

Artikel ini bertujuan untuk mendeskripsikan peningkatan kemampuan menulis cerpen dan peningkatan kualitas pembelajaran dengan strategi pemodelan untuk siswa kelas XC SMA Bina Karya Atambua. Penelitian ini dilakukan dalam dua siklus. Siklus I siswa yang berhasil mencapai KKM ada 6 siswa (40.00%). Siswa yang belum berhasil mencapai KKM 9 siswa (60.00%). Siklus II siswa yang berhasil mencapai KKM ada 12 siswa (81.6%). Siswa yang belum berhasil mencapai KKM 3 siswa (13.6%). Siklus I peningkatan kualitas pembelajaran belum berhasil mencapai target yang ditentukan. Siklus II peningkatan kualitas pembelajaran berhasil mencapai target yang ditentukan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peningkatan kemampuan menulis dan peningkatan kualitas pembelajaran pada siklus I dan II mengalami peningkatan.


Keywords


writing skills; learning quality; pemodelan strategy; kemampuan menulis; kualitas pembelajaran; strategi pemodelan

Full Text:

PDF

References


Depdiknas. 2006. Standar Isi Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Sekolah Menengah Pertama dan Madrasah Tsanawiyah. Jakarta: BNSP Depdiknas.

Riyanto, Y. 2010. Metodologi Penelitian Pendidikan. Surabaya: Penerbit SIC.

Syafie, I. 1988. Retorika dalam Menulis. Jakarta: Depdikbud Dirjend Dikti Proyek Pengembangan Lembaga Pendidikan Tenaga Kependidikan.

Tarigan, H. G. 1982. Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Wiraatmadja, R. 2008. Metode Penelitian Kelas. Bandung: Remaja Rosdakarya.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i12.10328

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Ferdinandus Siki, Sunoto Sunoto, Roekhan Roekhan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License