Pengaruh Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Jurnal Belajar terhadap Penguasaan Konsep IPA Siswa

Asni Wati, Herawati Susilo, Sutopo Sutopo

Abstract


This study aims to examine the effect students’ mastery of science concepts that learned using guided inquiry learning aided with learning journal. This is a quasi-experimental research using the pretest-posttest control group design. The students’ mastery of science concept is increased of from the pretest to the posttest. ANCOVA test results p-value = 0.261 is greater than α = 0.05. it can be concluded that there is not difference on mastery of science concepts between students the who are taught using guided inquiry learning aided with learning journals and the students who are taught only using guided inquiry learning.

Penelitian ini bertujuan untuk melihat perbedaan penguasaan konsep IPA siswa yang dibelajarkan menggunakan pembelajaran inkuiri terbimbing berbantuan jurnal belajar. Jenis penelitian ini adalah penelitian eksperimen semu dengan rancangan penelitian pretest-posttest control group design. Penguasaan konsep IPA siswa mengalami peningkatan dari pretes ke postes. Hasil uji ankova diperoleh p-value = 0,261 lebih besar dari α = 0,05. Kesimpulan dari hasil penelitian ini adalah tidak ada perbedaan penguasaan konsep IPA siswa yang dibelajarkan menggunakan pembelajaran inkuiri terbimbing berbantuan jurnal belajar dengan siswa yang dibelajarkan menggunakan pembelajaran inkuiri terbimbing.


Keywords


guided inquiry; learning journals; mastery of concepts; inkuiri terbimbing; jurnal belajar; penguasaan konsep

Full Text:

PDF

References


Al-Rawahi, N. M., & Al-Balushi, S. M. (2015). The Effect of Reflective Science Journal Writing on Students' Self-Regulated Learning Strategies. International Journal of Environmental and Science Education, 10(3), 367—379. DOI: 10.12973/ijese.2015.250a

Ali, T. G. P. (2011). Implementasi Pembelajaran Inkuiri dengan Pemberian Umpan Balik terhadap Jurnal Belajar untuk Meningkatkan Kemampuan Unjuk Kerja dan Prestasi Belajar IPA pada Siswa Kelas VII B SMP Negeri 5 Probolinggo. (Tesis tidak diterbitkan). Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.

Atfiyah, L. (2013). Pengaruh Penggunaan Jurnal Belajar dalam Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Hasil Belajar dan Kemampuan Metakognitif Siswa pada Materi Sifat Koligatif Larutan. (Tesis tidak diterbitkan). Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.

Bilgin, I. (2009). The Effects of Guided Inquiry Instruction Incorporating a Cooperative Learning Approach on University Students’ Achievement of Acid and Bases Concepts and Attitude Toward Guided Inquiry Instruction. Scientific Research and Essay, 4(10), 1038—1046.

Creswell, J. (2015). Riset Pendidikan: Perencanaan, Pelaksanaan, dan Evaluasi Riset Kualitatif dan Kuantitatif. Terjemahan Soetjipto, H. P., Soetjipto, S.M. Yogyakarta: Pustaka Beajar.

Dahar, R. W. (2006). Teori-Teori Belajar. Jakarta: Erlangga.

Hariyadi, D., Ibrohim., & Rahayu, S. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Lingkungan terhadap Keterampilan Proses dan Penguasaan Konsep IPA Siswa Kelas VII SMP Negeri Kopang pada Materi Ekosistem. Jurnal Pendidikan: Teori, Pendidikan, dan Pengembangan, 1(8), 1567—1574. Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/6670/2879.

Kurniawati, I. D., Wartono., & Diantoro, D. (2014). Pengaruh Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Integrasi Peer Instruction terhadap Penguasaan Konsep Dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 10(1), 36—46. DOI: http://dx.doi.org/10.15294/jpfi.v10i1.3049.

Laoh, R. (2015). Pengaruh Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Jurnal Belajar terhadap Penguasaan Konsep dan Keterampilan Proses IPA kelas VII di SMP Negeri 2 Passi Kabupaten Bolaang Mongondow. (Tesis tidak diterbitkan). Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.

Nuryana, E., & Sugiarto, B. (2012). Hubungan Keterampilan Metakognisi dengan Hasil Belajar Siswa pada Materi Reaksi Reduksi Oksidasi (REDOKS) kelas X-1 SMA Negeri 3 Sidoarjo. Unesa Journal of Chemical Education, 1(1), 83—75. Retrieved from file:///C:/Users/PASCAS~1/AppData/Local/Temp/159-209-1-SM.pdf.

Park, C. (2003). Engaging Students in the Learning Process: The Learning Journal. Journal of Geography in Higher Education, 27(2), 183—199. https://doi.org/10.1080/03098260305675.

Praptiwi, L., & Sarwi., & Handayani, L. (2012). Efektifitas Model Pembelajaran Eksperimen Inkuiri Terbimbing Berbantuan My Own Dictionary untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Unjuk Kerja Siswa SMP RSBI. Unnes Science Education Journal, 1(2), 86—95. DOI: https://doi.org/10.15294/usej.v1i2.868.

Purwanto, S. (2012). Penerapan Inkuiri Terbimbing Disertai Penulisan Jurnal Belajar Melalui Implementasi Lesson Study untuk Meningkatkan Keterampilan Metakognitif dan Hasil Belajar Siswa SMA 1 Talun. Kab Blitar. (Tesis tidak diterbitkan). Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.

Shoimin, A. (2016). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Zeidan, A. H., & Jayosi, M. R. (2015). Science Process Skill and Attitude Toward Science Among Palestinian Secondary School Student. Word Journal of Educations, 5(1), 13—24. DOI: https://doi.org/10.5430/wje.v5n1p13.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i1.10411

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Asni Wati, Herawati Susilo, Sutopo Sutopo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License