Penerapan Langkah-langkah Pembelajaran Van Hiele Berbantuan Media Manipulatif sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Segiempat Siswa

Kamaliyah Kadir, Sri Mulyati, Tjang Daniel Chandra

Abstract


This study is a classroom action research which aim to describe the phases of van Hiele learning aided by manipulative that can improve seventh grade student’s conceptual understanding of quadrilateral in SMP Negeri 2 Sampit. The study was conducted in two cycles with the result of the study showed an improving student’s conceptual understanding of quadrilateral in each cycle. The phases of van Hiele learning are (1) information: through doing answer and question, the researcher checked the previous materials, the research provided informations about the purpose of the learning by powerpoint, (2) guided orientation: the researcher asked students to disscuss with their groups to solve the worksheet, in this activity, the students used manipulative media to understand the concept, (3) explicitation: the teacher asked students to describe the reason in solving the problems in the worksheet, (4) free orientation: the research given the the complex problems in the worksheet according the materials, (5) integration: the teacher provided opportunities for students to present their result of discussion and make conclusion.

Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang bertujuan untuk menggambarkan langkah-langkah pembelajaran van Hiele dengan bantuan media manipulatif yang dapat meningkatkan pemahaman konsep segiempat siswa kelas VII H di SMP Negeri 2 Sampit. Penelitian ini dilakukan dalam dua siklus dengan hasil penelitian menunjukkan terjadinya peningkatan pemahaman konsep segiempat siswa setiap siklusnya. Tahap-tahap pembelajaran van Hiele yang dilakukan yaitu (1) informasi: melalui tanya jawab peneliti mengecek materi prasyarat siswa, memberikan informasi melalui tayangan slide powerpoint berupa tujuan pembelajaran, (2) orientasi terarah: peneliti memberikan kesempatan siswa untuk berdiskusi menyelesaikan LKK, dalam tahap ini siswa menggunakan media manipulatif untuk memahami konsep (3) uraian: peneliti meminta siswa untuk menguraikan alasan-alasan yang tepat di dalam menyelesaikan kegiatan dalam LKK dan menjawab soal-soal pada LKK,  (4) orientasi bebas peneliti memberikan soal yang menantang berkaitan dengan materi, (5) integrasi: guru memberi kesempatan siswa untuk menyampaikan hasil diskusi dan membuat kesimpulan.


Keywords


van hiele learning; manipulative media; conceptual understanding; pembelajaran van hiele; media manipulatif; pemahaman konsep

Full Text:

PDF

References


As’ari, A. (1998). Penggunaan Alat Peraga Manipulatif Dalam Penanaman Konsep Matematika. Jurnal Matematika, Ilmu Pengetahuan, dan Pengajarannya, 27(1), 5—13.

Dahar, R.W. (1988). Teori-teori Belajar. Jakarta: Dedikbud P2LPTK.

Erdogan, H., Akkaya, R., & Akkaya, S. (2009). The Effect of the Van hiele Model Based Instruction on the Creative Thinking Levels of 6th Grade Primary School Students. The Journal Education Science, 9(1), 181—194.

Erwin, R. (2011). Active Learning with Power Point Presentations. Institute for Learning Centered Education. Retrieved from http://jpacte.org/uploads/9/0/0/6/9006335/2011-1-erwin.pdf.

Fuys, D., Geddes, D., & Tischler, R. (1989). The Van Hiele Model of Thinking in Geometry Among Adolescents. Journal for Research in Mathematics Education Monograph 3: National Council of Teachers of Mathematics, 37(2), 53—54. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/41193766.

Hamzah, A., & Muhlisrarini. (2014). Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Ismail, B. (2010). Fungsi Bertanya Dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Retrieved from https://hbis.wordpress.com/2010/02/12/fungsi-bertanya-dalam-kegiatan-belajar-mengajar/.

Muhsetyo, G, dkk. (2008). Pembelajaran Matematika SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Siew, M. N., & Chong, C. L. (2014). Fostering Student’ Creativity through Van Hiele’s 5 Phase-Based Tangram Activities. Journal of Education and Learning, 3(2), 66—80. DOI: http://dx.doi.org/10.5539/jel.v3n2p66.

Rachman, A. (2015). Guru. Jakarta: Erlangga.

Rizkianto, I., & Zulkardi, D. (2013). Constructing Geometric Properties of Rectangle, Square, and Triangle

In The Third Grade of Indonesian Primary Schools. Journal on Mathematic Education, 4(2), 160—171. DOI:

http://dx.doi.org/10.22342/jme.4.2.414.160-171.

Roebyanto, G. (2014). Geometri, Pengukuran dan Statistika. Malang: Penerbit Gunung Samudera.

Ruseffendi, E. T. (2005). Pengantar kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito.

Silbermen, M. (2013). Pembelajaran Aktif. 101 Strategi untuk Mengajar Secara Aktif. Terjemahan Yovita. Jakarta: Indeks.

Skemp, R. (1982). The Psychology of Learning Mathematics. Penguin Book.

Subanji. (2013). Pembelajaran Matematika Kreatif dan Inovatif. Malang: UM Press.

Sundayana, R. (2015). Media dan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta.

Wardhani, S. (2016). Guru Pembelajar Modul Matematika SMP Kurikulum Matematika. Jakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan.

Yazdani, M. (2008). The Gagne-van Hieles Connection: A Comparative Analysis of Two Theoretical Learning Frameworks. Journal of Mathematical Sciences & Mathematics Education, 3(1), 58—63.

Yusuf, M., Zulkardi., & Saleh, T. (2009). Pengembangan Soal-Soal Open-Ended Pada Pokok Bahasan Segitiga dan

Segiempat di SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 48—56. Retrieved from http://ejournal.unsri.ac.id/index.php/jpm/article/view/327/91.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i1.10434

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Kamaliyah Kadir, Sri Mulyati, Tjang Daniel Chandra

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License