Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V melalui Penerapan Pembelajaran Kooperatif Model Teams Games Tournament (TGT) Berbantuan Media Tebak Gambar

Suciyani Suaeb, I Nyoman Sudana Degeng, Ach. Amirudin

Abstract


This research the aim of this research is to improve student’s social studies learning outcomes through implementation Teams Games Tournament (TGT) using guessing picture media for fifth A graders Galangan Kapal II Makasar elementary school. The researcher consisted of four stages like planning, action, observation and reflection. The research instrument was observation sheets, interview, test results of study, and field notes. The two cycle’s research result that the implementation of social studies learning through Teams Games Tournament (TGT) using guessing picture can improve student’s social studies learning outcomes. At the pre action, only 17 of 30 students or 56,7% are reach mastery learning, at the first cycle mastery learning reach 21 students or 70%. Then increase at the second cycle, 26 students or 86,7% are reach mastery learning. The learning outcome improvement between the first and second cycle is 16,6% with the mastery learning reach 86,6.

Penelitian ini merupakan jenis penelitian tindakan kelas yang bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar IPS siswa melalui penerapan pembelajaran model Teams Games Tournament (TGT) berbantuan media tebak gambar di kelas VA SD Inpres Galangan Kapal II Makassar. Penelitian ini terdiri atas empat tahap, yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Instrumen penelitian berupa lembar observasi, wawancara, tes hasil belajar dan catatan lapangan. Hasil penelitian selama dua siklus menunjukkan bahwa penerapan pembelajaran kooperatif model Teams Games Tournament (TGT) berbantuan media tebak gambar dapat meningkatkan hasil belajar IPS siswa kelas. Hasil belajar siswa pada pra tindakan yakni dari 30 siswa hanya 17 siswa atau sebesar 56,7% siswa tuntas, setelah tindakan pada siklus I sebanyak 21 siswa tuntas atau 70,0%, kemudian meningkat pada siklus II sebanyak 26 siswa atau 86,7% siswa tuntas. Peningkatan hasil belajar siswa pada siklus I dibandingkan hasil belajar siklus II sebesar 16,6%. Ketuntasan belajar klasikal sebesar 86,6.


Keywords


teams games tournament; guessing picture; learning outcomes; teams games tournament; media tebak gambar; hasil belajar;

Full Text:

PDF

References


Arturo, G., David, J., & Loreto, M. (2014). Multi- Faceted Impact of a Team Game Tournament on The Ability of the Learners to Engange and Develop Their Own Critical Skill Set. Internasional Journal of Engineering Education, 30(5), 1213—1224. Retrieved from http://hdl.handle.net/10197/6197.

Degeng, I. N. S. (1988). Pengorganisasian Pengajaran Teori Elaborasi dan Pengaruhnya terhadap Perolehan Belajar Informasi Verbal dan Konsep. (Disertasi tidak diterbitkan). Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.

Degeng, I. N. S. (1989a). Ilmu Pengajaran Taksonomi Variabel. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Degeng, I. N. S. (1989b). Kerangka Perkuliahan dan Bahan Pengajaran. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Degeng, I. N. S. (2013). Ilmu Pembelajaran: Klasifikasi Variabel untuk Pengembangan Teori dan Penelitian. Bandung: Kalam Hidup Aras Media.

Gunawan, R. (2013). Pendidikan IPS: Filosofi, Konsep, dan Aplikasi. Bandung: Alfabeta.

Lie, A. (2010). Mempraktikkan Cooperatif Learning di Ruang-ruang Kelas. Jakarta: Grasindo.

Majid, A. (2015). Strategi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sapriya. (2015). Pendidikan IPS: Konsep dan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sari, P.D., Rahardi, R. (2013). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPS 2 SMA Negeri 1 Turen pada Pokok Bahasan Turunan dengan Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT). Retrieved from http://jurnal-online.um.ac.id/data/artikel/artikel3AE82C0B256A1626C9090621099E4F72.pdf

Sumarmi, A. (2012). Model-Model Pembelajaran Geografi. Malang: Aditya Media Publishing.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Fajar Interpratama Mandiri.

Suyadi. (2013). Panduan Penelitian Tindakan Kelas. Buku Panduan Wajib Para Pendidik. Yogyakarta: Diva Press.

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Slavin, R. E. (2005). Cooperative Learning Teori, Riset, dan Praktik Terjemahan Nurulita Yusron. 2008. Bandung: Nusa Media.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i1.10435

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Suciyani Suaeb, I Nyoman Sudana Degeng, Ach. Amirudin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License