Pengembangan Paket Bimbingan Rasa Hormat untuk Siswa Sekolah Dasar

Septinda Rima Dewanti, M. Ramli, Novi Rosita Rahmawati

Abstract


Education should not only focus on student academic development but also on characters that needed in the diversity society. Conflicts are often happened because of lack of awareness to understand others uniqueness like in Indonesia, so that respect is needed in Indonesia. Elementary school as the basic of the education should be able to provide facilities for students and teacher to develop characters such as respect. In this stage, students are able to learn virtues that they will understood until they grow in the future. This research is for to know the acceptblelity respect guidance package both in theories and practices. Borg and Gall approach is used in this research. The subjects in this reaserch are student in fourth, fifth and sixth grade in Laboratory Elementary School of States University of Malang. The result from this reaserch is useful, eligible, and accurate to develop student’s respect in elementary school.

Kondisi masyarakat yang heterogen mengharuskan pendidikan untuk tidak hanya mengembangkan kemampuan akademik siswa, namun pendidikan juga harus mampu mengembangkan karakter pribadi yang diperlukan dalam masyarkat. Respect atau rasa hormat merupakan nilai kehidupan yang penting dimiliki oleh setiap orang dalam masyarakat yang beragam seperti Indonesia. Agar dapat mengembangkan rasa hormat dengan lebih baik, diperlukan suatu paket bimbingan rasa hormat yang dapat diterima secara teoritik dan praktik. Untuk mencapai tujuan tersebut, digunakan model penelitian dan pengembangan yang digunakan Borg and Gall. Subjek penelitian adalah siswa kelas 4, 5, dan 6 Sekolah Dasar (SD) Laboratorium Universitas Negeri Malang. Dari penelitian dihasilkan paket bimbingan rasa hormat yang terdiri dari buku kegiatan siswa dan panduan guru/konselor yang telah teruji kegunaan, kelayakan dan ketepatannya.


Keywords


guidance package; respect; elementary school students; paket bimbingan; rasa hormat; siswa sekolah dasar

Full Text:

PDF

References


Amir, A., Junaidi, J., & Yulmardi, Y. (2009). Metodologi Penelitian Ekonomi dan Penerapannya. IPB Press.

Anderson, J. R. (1985). Cognitive Psychology and its Implications. WH Freeman/Times Books/Henry Holt & Co.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Auliyah, A., & Flurentin, E. (2016). Efektivitas Penggunaan Media Film untuk Meningkatkan Empati Siswa kelas VII SMP. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 1(1), 19–26. DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um001v1i12016p019.

Bakhtiar, M. I. (2015). Pengembangan Video Ice Breaking sebagai Media Bimbingan Konseling dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Konseling, 1(2), 150–162. http://dx.doi.org/10.26858/jpkk.v1i2.1816.

Bisesi, M. (1982). Standards for Evaluations of Educational Programs, Projects, and Materials, by the Joint Committee on Standards for Educational Evaluation. McGraw-Hill, New York, 1981. $8.95 (Paper). 189 Pp. Taylor & Francis.

Borg, W. R., & Gall, M. D. (1971). Educational Research: An Introduction. McKay.

Bruner, J. S., Jolly, A., & Sylva, K. (1976). Play: Its Role in Development and Evolution.

Bueno. (2012). Teaching Children About Respect. Diambil 7 Maret 2018, dari https://www.education.com/magazine/article/teaching-children-respect.

Dahlan, N. (2015). Efektivitas Informasi Karir dengan Media Buku Bergambar untuk Meningkatkan Pemahaman Studi Lanjutan Siswa. Jurnal Psikologi Pendidikan & Konseling, 1(1), 77-83. http://dx.doi.org/10.26858/jpkk.v1i1.1536.

Damayanti, M. (2017). Keefektifan Pengggunaan Media Gambar dalam Layanan Dasar untuk Meningkatkan Pemahaman Sex Education Siswa Kelas VI SDN Sadeng 1. Universitas Negeri Semarang.

Devianti, R. (2011). Efektivitas Penggunaan Lembar Kerja Siswa sebagai Media Layanan Informasi di Sekolah Menengah Atas Negeri 2 Siak Hulu Kecamatan Siak Hulu Kabupaten Kampar. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Dikmenjur. Pedoman Pengembangan Bahan Ajar. (2003). Indonesia.

Gardner, H. (2008). The Five Minds for the Future. Schools, 5(1/2), 17–24.

Indrawan, P. A., Mando, B. M., & Suriata, S. (2017). Pengaruh Permainan Edukatif terhadap Interaksi Sosial Siswa Taman Kanak-kanak. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 2(4), 132–141.

DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um001v2i42017p132.

Kohlberg, L. (1971). Stages of Moral Development. Moral Education, 1, 23–92.

Kolb, D. A. (1984). Experiental Learning. Englewood Cliffs.

Mami, H. (2010). Pelatihan Respect Education bagi Guru untuk Mencegah Kekerasan di Sekolah Dasar. Artikel PPM Unggulan.

Piaget, J. (1972). Intellectual evolution from adolescence to adulthood. Human Development, 15(1), 1–12.

Sadiman, A. S. (2009). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Slavin, R. E., & Davis, N. (2006). Educational Psychology: Theory and Practice.

Sudjana, N., & Rivai, A. (2002). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Warsito, A., & Triyanto, A. (2010). Pengembangan Media Bimbingan dan Konseling. Yogyakarta: Kementrian Pendidikan Nasional UNY Prodi BK.

Wringe, C. (1998). Reasons, Rules and Virtues in Moral Education. Journal of Philosophy of Education, 32(2), 225–237. DOI: 10.1111/1467-9752.00089.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i3.10658

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Septinda Rima Dewanti, M. Ramli, Novi Rosita Rahmawati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License