Pengaruh Pendidikan Ekonomi Keluarga, Gaya Hidup, Modernitas Individu, dan Literasi Ekonomi terhadap Perilaku Konsumtif Siswa

Risnawati Risnawati, Sri Umi Mintarti W, Cipto Wardoyo

Abstract


Abstract: This study aims to investigate the constribution of exogenous and endogenous variables. This study is quantitative in nature ang employs structural equation model in analyzing the data. The population of this study are the ninth graders of both public and islamic senior high school in Batu (N=418). The selected sample are 104 students from three senior high school. Based on the results of the study, it reveals that the economics family education is significantly contributes  to students’ consuming behavior, while the life style and individual modernity are insignificantly contribute to students’ consuming behaviors. The economics family education and life styles are insignificantly contribute to students’ economics literacy, while the individual modernity is significantly contribute to students’ economics literacy. Economics family education, life style, and individual modernity do not contribute significantly to students’ consuming behaviors through students economics literacy.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan menguji pengaruh antar variabel eksogen dan endogen. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan menggunakan tehnik analisis data yaitu analisis SEM (Structural Equation Modelling). Populasi penelitian adalah seluruh siswa kelas XI SMA dan MA di wilayah kota Batu yang berjumlah 418 siswa. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 104 siswa yang menyebar dalam tiga sekolah SMA dan MA di wilayah kota Batu. Berdasarkan hasil penelitian diketahui bahwa, pendidikan ekonomi keluarga berpengaruh signifikan, sedangkan gaya hidup, modernitas individu berpengaruh positif dan tidak signifikan terhadap perilaku konsumtif siswa. Pendidikan ekonomi keluarga dan gaya hidup berpengaruh tidak signifikan, sedangkan modernitas individu berpengaruh signifikan terhadap literasi ekonomi siswa. Pendidikan ekonomi keluarga, gaya hidup, dan modernitas individu berpengaruh tidak signifikan terhadap perilaku konsumtif melalui literasi ekonomi siswa.

Keywords


family economic education; lifestyle; individual modernity; economic literacy; consumptive behaviour; pendidikan ekonomi keluarga; gaya hidup; modernitas individu; literasi ekonomi; perilaku konsumtif

Full Text:

PDF

References


Arsyad, A. (2012). Media Pembelajaran: Jakarta. PT. Raja Grafindo Persada.

Ayuningtyas, T. (2014). Pengaruh Pendidikan Ekonomi di Keluarga, Pembelajaran Ekonomi di Sekolah terhadap Perilaku Konsumsi yang Dimediasi oleh Prestasi Belajar (Studi pada Siswa SMA Negeri Kelas XI IPS se-Kabupaten Lumajang). (Tesis tidak diterbitkan). Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.

Cochran, G., & William. (1991). Teknik Penarikan Sampel. (Terjemahan) Jilid III. Jakarta: UI Press.

Inkeles, A. & Smith, D. H. (1974). Becoming Modern Individual Change in Six Developing Countries. Cambridge-Harvard University Press.

Mutmainah, S. (2015). Pengaruh Modernitas Individu dan Gaya Hidup terhadap Perilaku Konsumsi Siswa di SMA Negeri 4 Malang. (Skripsi tidak diterbitkan). Universitas Negeri Malang, Malang.

Nugroho, J. S. (2003). Perilaku Konsumen: Konsep dan Implikasi untuk Strategi Penelitian Pemasaran. Edisi I. Jakarta:

Prenada Media.

Peter, P. J., & Olson C. J. (2013). Consumer Behavior and Marketing Strategy. Jakarta: Penerbit Salemba Empat.

Santrock, J. W. (2007). Remaja. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Schiffman, L., & Kanuk L. (2008). Perilaku Konsumen. Jakarta: PT Indeks.

Shady, B. (2011). Pengaruh Pendidikan Ekonomi Keluarga terhadap Perilaku Konsumsi Dimediasi Literacy Ekonomi dan Gaya Hidup pada Mahasiswa FE UM Angkatan 2011. (Tesis tidak diterbitkan). Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.

Singh, S. K. (2012). Effect of Parental Edeucation on the Moderity of College Students of Ranchi Town. International Journal of Scientific and Research Publications, 2(5), 1—3. http://www.ijsrp.org/research_paper_may2012/ijsrp-may-2012-18.pdf.

Sina, P. G. (2012). Analisis Literasi Ekonomi. Jurnal Economia, 8(2), 1315—143. DOI 10.21831/economia.v8i2.1223.

Suryani, T. (2008). Perilaku Konsumen: Implikasi pada Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Walstad, W., & Rebeck, K. (2008). The Test of Understanding of College Economics. American Economic Review, 98(2), 547—551. DOI: 10.1257/aer.98.2.547.

Wahyono, H. (2001). Pengaruh Perilaku Ekonomi Keluarga terhadap Intensitas Pendidikan Ekonomi di Lingkungan Keluarga. (Disertasi tidak diterbitkan). Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.

Yunikawati. (2012). Pengaruh Stastus Sosial Ekonomi Orangtua, Pendidikan Ekonomi Keluarga terhadap Financial Literacy dan Gaya Hidup serta Dampaknya pada Rasionalitas Konsumsi. (Tesis tidak diterbitkan). Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i4.10732

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Risnawati Risnawati, Sri Umi Mintarti W, Cipto Wardoyo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License