Keberhasilan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Kemampuan Membuat Berbagai Representasi Matematis

Gusti Firda Khairunnisa, Abdur Rahman As’ari, Hery Susanto

Abstract


Abstract: This research aims to describe students’ achievement in solving word problem based on the students’ ability to make multiple representations. This research conducted by give two word problems to 29 students in XII SMA. In each problem, students asked to make visual and symbolic representation which is represents the story given, and then solve the problem with the procedure to solve it as detail as possible. The research result shows that (1) students’ ability to make a symbolic representation is better than the students’ ability to make a visual representation, (2) the students’ inability to make a visual representation doesn’t effect the achievement in problem solving, (3) the students whom can’t make a symbolic representation which is compatible with the problem given tend to unable to make a visual representation which is represents the problem and use try and error strategy to solve the problem.

 Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan keberhasilan siswa dalam menyelesaikan soal cerita ditinjau dari segi  kemampuan siswa tersebut dalam membuat berbagai representasi matematis. Penelitian dilakukan dengan memberikan dua masalah berupa soal cerita kepada 29 siswa kelas XII SMA. Pada setiap soal, siswa diminta untuk membuat representasi visual dan simbolik yang sesuai dengan cerita yang diberikan, kemudian siswa diminta untuk menyelesaikan masalah tersebut dengan menyertakan langkah-langkah penyelesaian sedetail mungkin. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) kemampuan siswa dalam membuat representasi simbolik lebih baik daripada kemampuan siswa dalam membuat representasi visual, (2) ketidakmampuan siswa dalam membuat representasi visual tidak memengaruhi keberhasilan siswa tersebut dalam memecahkan masalah, (3) siswa yang tidak mampu membuat representasi simbolik cenderung juga tidak bisa membuat representasi visual yang sesuai dengan masalah dan menggunakan strategi try and error untuk menyelesaikan masalah.


Keywords


stories; mathematical representation; soal cerita; representasi matematis

Full Text:

PDF

References


As’ari, A. R. (2012). Pengaruh Penggunaan Graphic Organizer dalam Pembelajaran Pemecahan Masalah terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika pada Mahasiswa yang Memiliki Tipe Growth Mindset Berbeda. Disertasi tidak diterbitkan. Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.

Dahlan, J. A., & Juandi, D. (2011). Analisis Representasi Matematik Siswa Sekolah Dasar dalam Penyelesaian Masalah Matematika Kontekstual. Jurnal Pengajaran MIPA, XVI(1), 128-138. DOI: http://dx.doi.org/10.18269/jpmipa.v16i1.273.

Depdiknas. (2006). Permendiknas No. 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi. Jakarta: Depdiknas.

Heidelberger, J. (2013). Student-Authored Word Problems and Their Impact on High School Mathematics Students’ Engagement. Minnessota: St. Catherine University.

Hutagaol, K. (2013). Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama. Infinity Journal, 2(1), 85–99. DOI: https://doi.org/10.22460/infinity.v2i1.27.

Jonassen, D. H. (2011). Learning to Solve Problems. A Handbook for Designing Problem-Solving Learning Environment. NewYork: Routledge.

Kang, R., & Liu, D. (2018). The Importance of Multiple Representations of Mathematical Problems: Evidence from Chinese Preservice Elementary Teachers’ Analysis of a Learning Goal. International Journal of Science and Mathematics Education. 16: 125–143. https://doi.org/10.1007/s10763-016-9760-8.

Kartini. (2009). Peranan Representasi dalam Pembelajaran Matematika. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Jurusan Pendidikan Matematika FMIPA UNY, 5 Desember 2009. 361, 978–979.

Lesh, R., & Post, T. (1987). Representations and Translations among Representations in Mathematics Learning and Problem Solving. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.

Lipovec, A., & Podgorsek, M. (2017). Students’ Visual Representation of Fraction and Exponentiation. Makalah disajikan dalam International Symposium Elementary Maths Teaching Prague. Agustus 2017.

National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. School Science and Mathematics (Vol. 47). https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2001.tb17957.x

Sariningsih. (2014). Pendekatan Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP. Infinity. 3(2), 150–163.

Schwanebeck, T. (2008). A Study of the Summarization of Word Problems, (online), http://digitalcommons.unl.edu/mathmidsummative/39, diakses tanggal 10 Januari 2018.

Villegas, J. L., Castro, E., & Gutiérrez, J. (2014). Representations in problem solving : A case study with optimization problems. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 17(7), 279-308.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i6.11117

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Gusti Firda Khairunnisa, Abdur Rahman As’ari, Hery Susanto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License