Pengembangan Potensi Lokal Kerajinan Bambu melalui Pendidikan Ekonomi Kreatif

Yufika Furi Larassita, Wahjoedi Wahjoedi, Agus Hermawan

Abstract


Abstract: To improve the economy of the villagers, one of them is through village development. The issuance of Law number 6 year 2014 on the Village then this becomes a huge opportunity for every village in Indonesia to be able to develop the potential that is owned independently and tailored to the needs of each in realizing the welfare of the community. Utilization of local potential must use the appropriate way or technique according to the correct environmental rules, therefore the utilization of local potential requires quality human resources. One way to improve the quality of human resources is through creative economic education.

Abstrak: Untuk meningkatkan perekonomian penduduk desa salah satunya melalui  pembangunan desa. Terbitnya UU nomor 6 tahun 2014 mengenai Desa maka hal ini menjadi peluang yang sangat besar bagi setiap desa yang ada di Indonesia untuk dapat mengembangkan potensi yang dimiliki secara mandiri dan disesuaikan dengan kebutuhan masing-masing dalam mewujudkan kesejahteraan masyarakat. Pemanfaatan potensi lokal haruslah menggunakan cara atau teknis sesuai kaidah lingkungan yang benar, oleh karena itu pemanfaatan potensi lokal membutuhkan sumber daya manusia yang berkualitas. Salah satu cara untuk meningkatkan sumber daya manusia yang berkualitas adalah melalui pendidikan ekonomi kreatif.


Keywords


local potential; economic education; creative economy; potensi lokal; pendidikan ekonomi; ekonomi kreatif

Full Text:

PDF

References


Cohen, E. (1974). Who Is a Tourist?: a Conceptual Clarification1. The Sociological Review, 22(4), 527–555. https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.1974.tb00507.x

Effendie. (2016). Ekonomi Lingkungan Suatu Tinjauan Teoritik dan Praktik. Yogyakarta: UPP STIM YKP.

Peffers, K. (2007). A Design Science Research Methodology for Information Systems Research. Journal of Management Information Systems, 24(3), 45–78. https://doi.org/10.2307/40398896.

Supriatna, E. (2012). Transformasi Pembelajaran Sejarah Berbasis Religi dan Budaya untuk Menumbuhkan Karakter Siswa, 2(229), 21–44.

UU No 6 Tahun 2014. (2014). Undang Undang Republik Indonesia Nomor 6 Tahun 2014 Tentang Desa. Jurnal Article, (1), 1–103. Retrieved from http://www.setneg.go.id/index.php?lang=en&option=com_perundangan&id=404095&task=detail&catid=1&Itemid=42&tahun=2014

Wahjoedi. (2015). Pendidikan Ekonomi Berkarakter Nilai-nilai Pancasila. Malang: UM Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i6.11222

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Yufika Furi Larassita, Wahjoedi Wahjoedi, Agus Hermawan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License