Bahan Ajar Prakarya dan Kewirausahaan Berorientasi Potensi Lokal Kabupaten Trenggalek

Niken Karlina Saputri, Wahjoedi Wahjoedi, Agung Haryono

Abstract


Abstract: Based on the results of preliminary observations and interviews conducted by researchers, obtained information that the local potential in Trenggalek District still belom maximized by teachers when carrying out learning activities in the classroom. Though the learning of entrepreneurship and entrepreneurship can be used as a means of learners to develop ideas or creative ideas. So the researchers chose to develop teaching materials and entrepreneurship oriented local potential Trenggalek District with the aim that can be used as one way to increase the love of learners to their environment. Based on the research that has been implemented, obtained data that teaching materials developed effectively used to improve insight and entrepreneurship attitude of learners.

Abstrak: Berdasarkan observasi awal dan wawancara dengan peneliti, diperoleh informasi bahwa potensi lokal di Kabupaten Trenggalek masih belum dimaksimalkan oleh guru ketika melaksanakan kegiatan pembelajaran di kelas. Padahal pembelajaran prakarya dan kewirausahaan dapat dijadikan sarana peserta didik untuk mengembangkan gagasan atau ide kreatifnya. Peneliti memilih untuk mengembangkan bahan ajar prakarya dan kewirausahaan berorientasi potensi lokal Kabupaten Trenggalek dengan tujuan untuk meningkatkan rasa cinta peserta didik terhadap lingkungannya. Berdasarkan penelitian yang telah dilaksanakan, diperoleh data bahwa bahan ajar ini efektif untuk meningkatkan wawasan dan sikap kewirausahaan.


Keywords


development of teaching materials; workshops and entrepreneurship; local potential; pengembangan bahan ajar; prakarya dan kewirausahaan; potensi lokal

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. (2010). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). Yogyakarta: Cipta Media.

Anggraini, F. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Kewirausahaan Model Student Company di SMK Negeri 1 Godean. Jurnal Pendidikan Vokasi, 6, 25–30.

Depdikbud. (2002). Model-Model Pembelajaran Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah Departemen Pendidikan Nasional. Jakarta: PGSM.

Ditjen Dikdasmen Depdiknas. (2003). Pendekatan Kontekstual (Contextual Teaching and Learning - CTL. Jakarta: Ditjen Dikdasmen Depdiknas RI.

Prasetya, E. R. (2016). Pengembangan Modul Prakarya dan Kewirausahaan Materi Kerajinan Berbasis Proses di SMK., 6, 154–161. Retrieved from https://journal.uny.ac.id/index.php/jpv/article/view/9552/8012.

Solalipu, A. A. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Ekonomi Kontekstual Bernuansa Asas Kekeluargaan. Universitas Negeri Malang.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i7.11280

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Niken Karlina Saputri, Wahjoedi Wahjoedi, Agung Haryono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License