Pengaruh Model Pembelajaran Tutor Sebaya terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar
Abstract
Abstract: Communication is one of the skills that important to the 21st century generation. Mathematical communication skill is one of the skills that must be mastered by students after learning mathematics. This skill can be observed directly through discussion or indirectly through writing. Peer discussion is the most appropriate learning activity to improve students' communication skills. The purpose of this research is to analyze the written mathematical communication skill of fourth graders of SD through students' learning achievement of two-dimensional figure. The type of research used is quantitative research. The results showed that there are significant differences in mathematical communication of students conducted peer discussion activities.
Abstrak: Komunikasi merupakan salah satu keterampilan yang harus dimiliki generasi abad 21. Kemampuan komunikasi matematis merupakan salah satu keterampilan yang harus dikuasai oleh siswa setelah belajar matematika. Kemampuan ini dapat diamati secara langsung melalui diskusi maupun tidak langsung melalui tulisan. Model pembelajaran Tutor Sebaya merupakan model pembelajaran yang dapat meningkatkan kemampuan komunikasi siswa. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh kemampuan komunikasi matematis tertulis siswa kelas IV SD melalui prestasi belajar siswa materi bangun datar. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan signifikan komunikasi matematis siswa yang dilakukan aktivitas diskusi teman sebaya.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
BSNP. (2010). Paradigma Pendidikan Nasional Abad XXI. Jakarta.
Guidena. (2016). Peranan Bimbingan Guru dan Motivasi Belajar dalam Rangka Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik SMA Negeri 1 Metro Tahun 2010. Jurnal Pendidikan Psikologi, 1(1), 23–35.
Isjoni. (2010). Cooperative Learning. Bandung: Alfabeta.
Jang, H. (2016). Identifying 21st Century STEM Competencies Using Workplace Data. Journal of Science Education and Technology, 25(2), 284–301. http://doi.org/10.1007/s10956-015-9593-1
Lestari, & Yudhanegara. (2017). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT. Refika Aditama.
Osborne, J. (2007). Science Education for the Twenty First Century, 3(3), 173–184.
Roida, E. (2015). Pengaruh Minat dan Kebiasaan Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika. Economic Education Analysis Journal, 2(4).
Sani. (2013). Inovasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Ulandari, K. S. S. (2014). Hubungan Antara Motivasi Belajar dengan Prestasi Belajar Siswa SD Kelas V Semester Ganjil di Desa Buruan. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 1(2).
Wismath, S. L., & Wismath, S. L. (2013). Shifting the Teacher-Learner Paradigm : Teaching for the 21 Century Shifting the Teacher-Learner Paradigm : Teaching for the 21st Century, (January 2015), 3–5. http://doi.org/10.1080/87567555.2012.752338
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i8.11463
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Yulia Lisa Sari Hayati, Ery Tri Djatmika, Abdur Rahman As’ari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan Journal of Education: Theory, Research, and Development Graduate School Of Universitas Negeri Malang JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |