Perangkat Pembelajaran Kecerdasan Eksistensial dan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa dalam Pembelajaran Biologi

Ratna Sari, Elsje Theodora Massawet, Muh. Amir Masruhim

Abstract


Abstract: Goals of this analysis are to determine teacher’s understanding level related to learning tools that already exist, the appropriate application of learning models and problems of students. The samples in this analysis is the teacher of Senior High School students of biology and Natural Science in Samarinda. The results of analysis showed 88,88% of teachers have problems in applying the learning model, all teachers said students tend not to think critically in learning. The way that can be taken to overcome the problem is to apply the learning tool existential Intelligence, but no one of teachers understand the syntax of learning model existential Intelligence. The results of this research it can be concluded that the experience and ability of teachers to address problems in learning to do improvements.

Abstrak: Sasaran analisis ini adalah untuk mengetahui tingkat pemahaman guru terkait perangkat pembelajaran yang telah ada, penerapan model pembelajaran yang sesuai dan permasalahan siswa. Sampel pada analisis ini adalah guru Biologi SMAN di Samarinda. Hasil analisis menunjukkan sebanyak 88,88% guru terkendala dalam menerapkan model pembelajaran, semua guru menyatakan siswa cenderung tidak berpikir kreatif dalam pembelajaran. Cara yang dapat diambil untuk mengatasi masalah tersebut adalah dengan menerapkan perangkat pembelajaran kecerdasan eksistensial, namun tidak semua guru mengerti tentang sintaks perangkat pembelajaran kecerdasan eksistensial. Hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa pengalaman dan kemampuan guru untuk mengatasi permasalahan dalam pembelajaran perlu ditingkatkan.


Keywords


learning tools multiple intelligence; creative thinking skills of students; biological learning; perangkat pembelajaran kecerdasan eksistensial; keterampilan berpikir kreatif siswa; pembelajaran biologi

Full Text:

PDF

References


Dewi, M. (2013). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Biologi Berorientasi Pengembangan Intelegensi Majemuk Siswa pada Materi Sel Kelas X SMA. Universitas Negeri Semarang, Semarang. Diperoleh dari http://lib.unnes.ac.id/18745/1/4401408066.

Natsir, Y., & Anisanti. (2016). The Matters in Teaching Reading Comprehensionto EFL Students. Studies in English Language And Education Journal, 3(1), 65—78. https://doi.org/10.17969/siele.v3i1.3390.

Neolaka, Frengky., Melkias Manggoa., & Seprianus A. Nenotek. (2016). Implementasi Kurikulum 2013 di SMP Negeri 1 Kupang Tengah Kabupaten Kupang Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(10), 2010–2015.

Rokenes, Fredik M. (2014). Development of Student Teachers’Digital Competence in Teacher Education. Nordic Journal of Digital Literacy, 9(4), 250–280. Retrieved from https://www.idunn.no/dk/2014/04/development_of_student_teachers_digital_competence_in_teac.

Suprapto, Nadi. dkk. (2013). Pembelajaran Fisika di SMA melalui Pertanyaan (Learning by Questioning) dan Keterampilan Berpikir. Jurnal Penelitian Fisika dan Aplikasinya, 3(2), 1–11. Diperoleh dari https://www.researchgate.net/profile/Nadi_Suprapto/publication/273257088.

Widiyatmoko, A. (2013). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Terpadu Berkarakter menggunakan Pendekatan

Humanistik Berbantu Alat Peraga Murah. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1), 76—82.

https://doi.org/10.15294/jpii.v2i1.2513.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i8.11479

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Ratna Sari, Elsje Theodora Massawet, Muh. Amir Masruhim

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License