Penerapan Realistic Mathematics Education untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika di Sekolah Dasar

Alivi Lutfil Karimah, Sudarmiatin Sudarmiatin, Edy Bambang Irawan

Abstract


Abstract: This research was aimed to improve the problem-solving ability of mathematics in elementary school by applying Realistic Mathematics Education. This reserach uses action research design Geofrey E. Mills model  through identify an area focus, collect data, analyse and interprete data, develope an action plan. the research was held on grade IV SDN Blimbing 1 with 39 student. The reserach instrumen was used obsevation sheet of teacher activity and student activity, observation sheet of problem-solving abilities, problem-solving abilities test, interview sheets, and field notes. The research findings show that there is an increase of problem solving ability of 88% due to the addition of treatment as a result of reflection in cycle I.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika di Sekolah Dasar dengan menerapkan Realistic Mathematics Education. Penelitian ini menggunakan desain penelitian tindakan kelas model Geofrey E. Mills melalui identify an area focus, collect data, analyse and interprete data, develope an action plan. Subjek penelitian adalah siswa kelas IV SDN Blimbing 1 yang berjumlah 39 siswa. Instrumen penelitian yang digunakan adalah lembar observasi kegiatan guru dan siswa, lembar observasi kemampuan pemecahan masalah, soal tes kemampuan pemecahan masalah, lembar wawancara, dan catatan lapangan. Temuan penelitian menunjukkan bahwa terdapat peningkatan kemampuan pemecahan masalah sebesar 88% karena penambahan treatment sebagai hasil refleksi pada siklus I.


Keywords


realistic mathematics education; problem-solving abilities; elementary students; kemampuan pemecahan masalah; siswa sekolah dasar

Full Text:

PDF

References


Asih, K. A., Irawan, E. B., & Sa’dijah, C. (2017). Penerapan Realistic Mathematics Education untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(4), 524—530.

Chen, L., Dooren, W. V., Chen, Q., & Verchaffel, L. (2010). An Investigation on Chinese Teachers’ Realistic Problem Posing and Problem Solving Ability and Belief. International Journal of Science and Mathematics Education, 9(4), 919—948. https://doi.org/10.1007/s10763-010-9259-7

Departemen Pendidikan Nasional. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003. Jakarta: Depdiknas.

Hedyanti, W. N., Sudarmiatin, & Utaya, S. (2016). Pengaruh Pola Asuh Orangtua terhadap Prestasi Belajar IPS melalui Motivasi Belajar (Studi pada Siswa Kelas IV, V, VI Gugus 2 Kecamatan Ngantang Kabupaten Malang). Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(5), 865—873.

Heruman. (2014). Model Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Irawan, E. B. (2016). The Challenge of Elementary Mathematics Teachers in Dealing with Various Curriculum Changes (A Theoretical Review). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 1—6.

Legowo, M. Z., Sudarmiatin, & Towaf, S. M. (2016). Implementasi Model Pembelajaran STAD untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Mata Pelajaran IPS SD. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 493—500.

Leiss, D., Scukajlow, S., Blum, W., Messner, R., & Pekrum, R. (2010). The Role of the Situation Model in Mathematical Modelling—Task Analyses, Student Competencies, and Teacher Interventions. Journal for Didactics of Mathematics, 31(1), 119—141. doi: 10.1007/s13138-010-0006-y.

Maimunah., Purwanto., Sa’dijah, C., & Sisworo. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Matematika Melalui Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Penalaran Matematis Siswa Kelas X-A SMA Al-Muslimun. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 1(1), 17—30.

Muchlis, E. E. (2012). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) terhadap Perkembangan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas II SD Kartika 1.10 Padang. Jurnal Exacta, X(2), 136—139.

Roebyanto, G. & Harmini, S. (2017). Pemecahan Masalah Matematika untuk PGSD. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Roebyanto, G. (2014). Geometri, Pengukuran, dan Statistik. Malang: Gunung Samudra.

Runtukahu, J. T. & Kandou, S. (2014). Pembelajaran Matematika Dasar bagi Anak Berkesulitan Belajar. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Suraida, R., Sudarmiatin, & Thowaf, S. M. (2016). Peningkatan Motivasi Belajar IPS Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 485—492.

Susanto. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i11.11781

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Alivi Lutfil Karimah, Sudarmiatin Sudarmiatin, Edy Bambang Irawan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License