Pola Komunikasi Guru dalam Pembelajaran Anak Usia Dini

Nurma Annisa Azzahra, Hardika Hardika, Dedi Kuswandi

Abstract


Abstract: This research was aimed to determine the teacher's communication patterns in learning in kindergarten class A. This study uses qualitative research and the type of phenomenological research. Data collection techniques in this study were carried out using direct observation techniques, interviews, and documentation. Research data found from data collection techniques will be elaborated in narrative form. The results showed that there was a pattern of teacher communication in the learning process in children. The pattern of communication carried out by the teacher in learning is that it can stimulate aspects of child growth and development.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pola komunikasi guru dalam pembelajaran pada anak Taman Kanak-kanak kelas A. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dan jenis penelitian fenomenologi. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini dilakukan dengan menggunakan teknik pengamatan langsung, wawancara, dan dokumentasi. Data penelitian yang ditemukan dari teknik pengumpulan data akan dijabarkan dalam bentuk narasi. Hasil penelitian ditunjukkan bahwa mengetahui adanya pola komunikasi guru dalam kegiatan pembelajaran pada anak. Pola komunikasi yang dilakukan guru pada kegiatan pembelajaran yaitu dapat menstimulus aspek pertumbuhan dan perkembangan anak.


Keywords


pattern of communication; learning early childhood; pola komunikasi; pembelajaran anak usia dini

Full Text:

PDF

References


Hardjana, A. M. (2003). Komunikasi Interpersonal & Komunikasi Intrapersonal. Yogyakarta: Penerbit Kanisius.

Inah, E. N. (2015). Peran Komunikasi Dalam Interaksi Guru Dan Siswa. Jurnal Al-Ta’dib, 8(2), 150–167.

Kinasih, A. D., Amalia, F., & Priyambadha, B. (2018). Pengembangan Sistem Evaluasi Pembelajaran PAUD (Studi Kasus di PAUD Seruni 05 Kota Malang). Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, 2(3), 1027–1035.

Maryatun, I. B. (2004). Peran Pendidik PAUD Dalam Membangun Karakter Anak. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 747–752.

Morreale, S. P., & Pearson, J. C. (2008). Why Communication Education is Important: The Centrality of the Discipline in the 21st Century, 57(2), 224–241. https://doi.org/10.1080/03634520701861713

Mulyana, D. (2002). Ilmu Komunikasi: Suatu Pengantar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nurmala, R., Maulana, S., & Prasetio, A. (2016). Komunikasi Verbal dan Nonverbal Dalam Proses Kegiatan Belajar Mengajar (Studi Kasus pada Kegiatan Belajar Mengajar di Rumah Bintang Gang Nangkasuni, Wastukencana Bandung). E-Proceeding of Management, 3(1), 802–809.

Ridho, R., Markhamah., & Darsinah. (2015). Pengelolaan Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) di KB “Cerdas” Kecamatan Sukorejo Kabupaten Kendal. Jurnal Penelitian Humaniora, 16(2), 59–69.

Riley, J., & Reedy, D. (2005). Developing young children’s thinking through learning to write argument. Journal of Early Childhood Literacy, 5(1). https://doi.org/10.1177/1468798405050593

Risaldy, S. (2014). Bermain, Bercerita, dan Menyanyi. Jakarta: Luxima Metro Media.

Sentosa, A. T. (2015). Pola Komunikasi Dalam Proses Interaksi Sosial di Pondok Pesantren Nurul Islam Samarinda. Jurnal Ilmu Komunikasi Universitas Mulawarman, 3(3), 491–503.

Sholicha, H. P., Fatonah, S., & Susilo, E. (2015). Pola Komunikasi Antara Guru dan Murid Dalam Menyampaikan Pendidikan Seks Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Ilmu Komunikasi, 13(3), 224–233.

Sudjana, N. (2014). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Timbowo, D. (2016). Manfaat Penggunaan Smartphone sebagai Media Komunikasi. Jurnal Acta Diurna, 5(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v4i2.11917

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Nurma Annisa Azzahra, Hardika Hardika, Dedi Kuswandi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License