Validitas dan Kepraktisan Bahan Ajar Pengelolaan Spesies Asing Invasif Acacia Nilotica untuk Matakuliah Pengelolaan Sumberdaya Alam

Kharirrotun Nafiah, Suhadi Suhadi, Murni Sapta Sari

Abstract


Abstract: The aim about this research and development is produced teaching materials for natural resource management courses based on the results of research on the spread alien species that named Acacia nilotica in Baluran National Park. Development using the ADDIE model. The data obtained from the results of the study included field research, validation sheets from material experts, media and teaching materials, field practitioners and student responses. The scores obtained from the results of the material expert validation were 95,58% and media experts were 90,52%. The scores obtained from field practitioners are 89.58% while the student response to the practicality of teaching materials reaches 93,10%. Score > 85,00% means the teaching material in very valid and practical category, it mean that teaching materials can support the learning process.

Abstrak: Penelitian dan pengembangan bertujuan untuk menghasilkan bahan ajar  matakuliah pengelolaan sumberdaya alam berdasarkan hasil penelitian persebaran spesies asing yang bersifat invasif yaitu Acacia Nilotica di Taman Nasional Baluran. Pengembangan menggunakan model ADDIE. Data yang didapatkan dari hasil penelitian, meliputi penelitian lapangan, lembar validasi dari ahli materi, media dan bahan ajar, praktisi lapangan, dan respons mahasiswa. Analisis data dilakukan secara kuantitatif dan kualitatif. Perolehan skor dari validator ahli materi adalah 95,58% dan validator ahli media adalah 90,52%. Skor yang diperoleh dari praktisi lapangan adalah 89,58%, sedangkan respons mahasiswa terhadap kepraktisan bahan ajar mencapai 93,10%. Skor >85,00% berarti bahan ajar memiliki kategori sangat valid dan praktis untuk dipakai dalam mendukung proses belajar mengajar.


Keywords


validity; practicality; teaching materials; acacia nilotica; validitas; kepraktisan; bahan ajar; acacia nilotica

Full Text:

PDF

References


Ariyanto, A., Priyayi, D. F. & Dewi, L. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Biologi di Sekolah Swasta Salatiga. Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 9(1), 1—13. DOI: http://dx.doi.org/10.24127/bioedukasi.v9i1.1377

Arsanti, M. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Matakuliah Penulisan Kreatif Bermuatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Religius bagi Mahasiswa Prodi PBSI, FKIP, Unisula. Kredo: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 1(2), 71—90. DOI: https://doi.org/10.24176/kredo.v1i2.2107

Branch, R. M. (2018). Instructional Design: The ADDIE Approach. New York: Springer.

Caesariantika, E., Kondo, T., & Nakagoshi, N. (2011). Impact of Acacia Nilotica (L.) Willd, ex Del Invasion on Plant Species Diversity in the Bekol Savanna Baluran National Park, East Java, Indonesia. Tropics, 20(2), 45—53. https://doi.org/10.3759/tropics.20.45

Djufri. (2012). Autoekologi Akasia (Acacia nilotica) (L.) Willd. ex. Del di Taman Nasional Baluran Jawa Timur. Jurnal Biologi Edukasi, 4(1), 46—55.

Euler, D., & Kuhner, P. (2017). Problem-Based Assignments as a Trigger for Developing Ethical and Reflective Competencies. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 11(2).

Gazali, R.Y. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Matematika untuk Siswa berdasarkan Teori Belajar Ausubel. Phytagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 182—192. https://doi.org/10.21831/pg.v11i2.10644

Hartati, R. (2016). Peningkatan Aspek Sikap Literasi Sains Siswa SMP melalui Penerapan Model Problem Based Learning pada Pembelajaran IPA Terpadu. Edusains, 8(1), 90—97. https://doi.org/10.15408/es.v8i1.1796

Izzati, N., Hindarto, N., & Pamelasari, S. D. (2013). Pengembangan Model Tematik dan Inovatif Berkarakter pada Tema Pencemaran Lingkungan untuk Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(2), 183—188.

Lestari, I. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi. (Sesuai dengan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan). Padang: Akademia Permata.

Lewinsohn, T. M., Attayde, J.L., Fonseca, C.R., Ganade, G., Jorge L., Kollmann, J., Overbeck, G.E., Prado, P.I., Pillar, V.D., Popp, D., Rocha, P. L. B., Silva, W.R., Spiekermann, A. & Weisser, K.W. (2015). Ecological Literacy and Beyond: Problem-Based Learning for Professionals. AMBIO, 44(2), 154—162. DOI:10.1007/s13280-014-0539-2

Mbulu, J., & Suhartono. (2004). Pengembangan Bahan Ajar. Malang: Elang Mas.

Moradmand, N., Datta, A. & Oakley, G. (2014). The Design and Implementation of an Educational Multimedia Software: Using ADDIE to Gui Instructional System Design. The Journal of Applied Instructional Design, 4(1), 37—49.

Nugraha, D. A., Binadja, A., & Supartono. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Reaksi Redoks Bervisi SETS, Berorientasi Konstruktivistik. Journal of Innovative Science Education, 2(1), 27—34.

Oktaviana, I., Sumitro, S. B., & Lestari, U. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Penelitian Karakterisasi Protein Membran Sperma pada Matakuliah Bioteknologi. Florea: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 2(2), 33—42. http://doi.org/10.25273/florea.v2i2.413

Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: DIVA Press.

Pratiwi, D., Suratno., & Pujiastuti. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Biologi Berbasis Pendektan SAVI (Somatic, Auditory, Intellectual) pada Pokok Bahasan Sistem Pernapasan Kelas XI SMA dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Edukasi UNEJ, 1(2), 5—9.

Salim. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbantuan Software Drive untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Kelas X1 IPA SMA Negeri 1 Pasarwajo. Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 3(4), 199—207.

Simone, C. D. (2014). Problem-Based Learning in Teacher Education: Trajectoreis of Change. International Journal of Humanities and Social Science, 4(12), 17—29.

Sudarisman, S. (2015). Memahami Hakikat dan Karakteristik Pembelajaran Biologi dalam Upaya Menjawab Tantangan Abad 21 serta Optimalisasi Kurikulum 2013. Florea: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 2(1), 29—35. http://doi.org/10.25273/florea.v2i1.403

Sunismi., & Fathani, A. H. (2016). Uji Validasi E-Module Matakuliah Kalkulasi untuk Mengoptimalkan Student Centered Learning dan Individual Learning Mahasiswa S-1. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 1(2), 174—191.

Suparti., Wiryokusumo, I., & Adiwalujo, D. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Ilmu Pengetahuan Alam (Biologi) Berbasis Web dengan Pendekatan Jigsaw untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama Kelas VIII. Jurnal Teknologi Pembelajaran Devosi, 5(2), 138—150.

Sutomo., & Etten, E.V. (2017). Species Distribution Model of Invasive Alien Species Acacia Nilotica for Central-Eastern Indonesia Using Biodiversity Climate Change Virtual Laboratory (VCCVL). Tropical Drylands, 1(1), 36—42. DOI https://doi.org/10.13057/tropdrylands/t010106

Wahyudi, H.A., Kurniawati, D. A. Supriyanto., & Sutadi. (2016). Habitat Overlap Between Banteng (Bos Javanicus Javanicus) and Domestic Cattle in Baluran National Park, East Java. Journal of Indonesian Natural History, 4(4), 41—46.

Wulandari, N. & Sholihin, H. (2015). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) pada Pembelajaran IPA Terpadu untuk Meningkatkan Aspek Sikap Literasi Sains Siswa SMP. Prosiding Simposium Nasional Inovasi dan Pembelajaran Sains 2015, 8 dan 9 Juni 2015. Bandung.

Yusuf, M. M., Amin, M., & Nugrahaningsih. (2017). Developing of Instructional Media-Based Animation Video on Enzyme and Metabolism Material in Senior High School. Indonesian Journal of Biology Education, 3(3), 254—257.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v4i5.12459

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Kharirrotun Nafiah, Suhadi Suhadi, Murni Sapta Sari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License