Kearifan Lokal Nusa Tenggara Timur sebagai Sumber Bahan Ajar Menulis Teks Eksplanasi untuk Siswa Kelas XI

Petronela Mau, Nurchasanah Nurchasanah, Martutik Martutik

Abstract


Abstract: The purpose of this development research is to produce explanatory text teaching materials based on local wisdom of East Nusa Tenggara for class XI students. Local wisdom-based teaching materials can be used as a source of learning. Teaching material products produced using the R & D development model. The validation results show that the product feasibility reaches 83% with eligible criteria. Field test results show an increase in learning outcomes after using teaching materials.

Abstrak: Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk  menghasilkan bahan ajar teks eksplanasi berbasis kearifan lokal Nusa Tenggara Timur untuk siswa kelas XI. Bahan ajar berbasis kearifan lokal dapat dijadikan salah satu sumber belajar. Produk bahan ajar yang dihasilkan mengunakan model pengembangan R&D. Hasil validasi menunjukkan bahwa kelayakan produk mencapai 83% dengan kriteria layak. Hasil uji lapangan menunjukkan adanya peningkatan hasil belajar setelah menggunakan bahan ajar.


Keywords


local culture; teaching materials; explanatory text; kearifan lokal; bahan ajar; teks eksplanasi

Full Text:

PDF

References


Akhadiah, S. (1992). Pembinaan Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.

Budi, J. S. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Membaca Teks Dongeng Berbasis Kearifan Lokal Malang untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. NOSI, 6(1), 1–11.

Darmawan, D. (2012). Inovasi Pendidikan: Pendekatan Praktik Teknologi Multimedia dan Pembelajaran Online. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Depdiknas. (2008). Pedoman Memilih dan Menyusun Bahan Ajar. Jakarta: Depdiknas.

Kemendikbud. (2017). Model Silabus Mata Pelajaran Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah/Sekolah Menengah Kejuruhan/Madrasah Aliyah Kejuruan (SMA/MA/SMK/MAK). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Mascita, D. E., & Rosmiyati, A. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Teks Anekdot Berbasis Kearifan Lokal untuk Siswa Kelas X SMA. Jurnal Tuturan, 7(1), 803–813.

Muslich, M. (2016). Text Book Writing. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Nadlir. (2014). Urgensi Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 02, 301–330.

Owon, R. A. S. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Berbagai Jenis Teks Bertema Kearifan Lokal Sikka bagi Siswa SMP. JINOP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 3(1), 528-541. https://doi.org/10.22219/jinop.v3i1.4318

Pateda, M. (1989). Analisis Kesalahan. Flores: Nusa Indah.

Rimayanti, A. R., & Jaja. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Teks Eksplanasi Berdasarkan Berita Media Massa Cetak. Jurnal Tuturan, 7(2), 857–862.

Sitepu, B. (2014). Pengembangan Sumber Belajar. Jakarta: Rajawali Press.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Wagiran. (2012). Pengembangan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Hamemayu Hayuning Bawana. Jurnal Pendidikan Karakter, 2(3), 329-339.

Widjono, H. (2012). Bahasa Indonesia. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.

Widodo, Chomsin S. Jasmadi. (2008). Panduan Menyusun Bahan Ajar Berbasis Kompetensi. Jakarta: Elex Media Kompetindo.

Wiratno, T. (2018). Pengantar Ringkas Linguistik Sistemik Fungsional. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v4i5.12464

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Petronela Mau, Nurchasanah Nurchasanah, Martutik Martutik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License