Pengaruh Model Pembelajaran Kuantum Tipe TANDUR terhadap Minat Belajar Siswa Kelas X

Dya Fatkhiyatur Rohimah, Blasius Suprapta, Dewa Agung Gede Agung

Abstract


Abstract: Education in this globalization era is no longer teacher-centered, but student-centered. Students must be more active in the learning process, as constructivistic learning theories. This theory bases the learning process on students who construct their own knowledge. So the teacher's role is not too dominant but still provides guidance during the learning process. Through the TANDUR type quantum learning model students, besides building their own knowledge, also explore learning material and associate it with real life. So the learning process will be more fun, interesting, and arouse students' interest in learning.

Abstrak: Pendidikan di era globalisasi saat ini bukan lagi berorientasi pada guru, namun berfokus kepada siswa. Siswa harus lebih aktif dalam proses pembelajaran, sebagaimana terdapat dalam teori belajar konstruktivistik. Teori ini mendasarkan proses pembelajaran pada siswa yang mengonstruk sendiri pengetahuannya. Sehingga peran guru tidak terlalu dominan tapi tetap memberikan bimbingan selama proses pembelajaran. Melalui model pembelajaran kuantum tipe TANDUR, siswa dapat membangun sendiri pengetahuannya juga mengeksplorasi materi pembelajaran dan mengaitkannya dengan kehidupan sebenarnya. Dengan demikian, proses belajar mengajar akan semakin menyenangkan, menarik serta membangkitkan minat belajar siswa.

Keywords


quantum learning models; interest to learn; high school student; model pembelajaran kuantum; minat belajar; siswa SMA

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik (Edisi Revisi). Jakarta: Rineka Cipta.

Fauzi, A. M., & Noviartati, K. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Teaching Tipe Tandur Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 5(3), 240–248

Heddy, B. C., Sinatra, G. M., Seli, H., Taasoobshirazi, G., & Mukhopadhyay, A. (2017). Making Learning Meaningful:

Facilitating Interest Development and Transfer in at-risk College Students. Educational Psychology.

https://doi.org/10.1080/01443410.2016.1150420

Jatisunda, M. G. (2017). Pengaruh Pendekatan Konstruktivisme terhadap Pemecahan Masalah Matematik Peserta Didik. Jurnal Theorems (The Original of Mathematics), 2(1), 57–66.

Kasirom, M. (2010). Metodologi Penelitian Kuantitatif-Kualitatif. Malang: UIN Maliki Press.

Lestari, I. (2014). Perngaruh Waktu Belajar dan Minat Belajar. Jurnal Formatif, 3(2), 115–125. https://doi.org/10.30998/Formatif.V3I2.118

Made, W. (2009). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer: Suatu Tinjauan Konseptual Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat Belajar sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 135–142.

Ramlah. (2016). Penerapan Pendekatan Problem Solving untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa pada Materi Operasi Hitung Kelas IV Kartika Banda Aceh. Jurnal Peluang, 4(2), 6–17.

Ricardo & Meilani, R. I. (2017). Impak Minat dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 79–92. https://doi.org/8108-16281-2

Sirait, E. D. (2016). Pengaruh Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif : Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), 35–43. http://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/Formatif/article/viewFile/750/659

Sumarsih, S. (2019). Implementasi Teori Pembelajaran Konstruktivistik Dalam Pembelajaran Matakuliah Dasar-Dasar Bisnis. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(1), 54–62. https://doi.org/10.21831/jpai.v8i1.945

Supardan, D. (2016). Teori dan Praktik Pendekatan Konstruktivisme Dalam Pembelajaran. Edunomic, 4(1), 1–12.

Sutrisno, V. L. P., & Siswanto, B. T. (2016). The Teaching and Learning of Automotive Electrical. Jurnal Pendidikan Vokasi, 6(1), 112–120.

Yahya, H. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Quantum Teaching terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMP Islam Terpadu Al-Fityan Gowa. Jurnal Biotek, 5(1), 155–166.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v4i9.12744

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Dya Fatkhiyatur Rohimah, Blasius Suprapta, Dewa Agung Gede Agung

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License