Teknik Tutur Guru yang Bermuatan Motivasi dalam Interaksi Pembelajaran

Wevi Lutfitasari, Imam Suyitno, Martutik Martutik

Abstract


Abstract: This study aims to describe teacher’s specch motivation technique in learning interaction. The method used in this study is refer and extralingual equivalent. The refer method is used to obtain research data. The extralingual equivalent method is used for data analysis. There are two findings presented in this study. Frist, the speech technique used by the teacher to motivation is giving questions for students with mention of student names, singular pronouns, mentioning word to designate more then one person. Secound, the speech technique of attract attention of students by the teacher is speech sung, information, commands, and analogy for student.      

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk memaparkan teknik tutur guru ketika memotivasi siswa melalui interkasi pembelajaran. Metode yang digunakan berupa metode simak dan padan ekstarlingual. Metode simak digunakan untuk pemerolehan data penelitian. Metode padan ekstralingual digunakan untuk analisis data. Ada dua hasil temuan yang dipaparkan dalam penelitian ini. Pertama, teknik tutur guru untuk memotivasi siswa berupa pemberian pertanyaan dengan penunjukan langsung, penyebutan nama, kata ganti orang kedua tunggal, dan penyebutan orang kedua jamak. Kedua, teknik tutur penarikan perhatian siswa oleh guru. Teknik tutur penarikan perhatian diwujudkan guru dalam tuturan yang dinyanyikan, penyampaian informasi faktual, perintah, dan penganalogian.

Keywords


speech technique; motivation; learning interactions; teknik tutur; motivasi; interaksi pembelajaran

Full Text:

PDF

References


Ardayani, L. (2017). Proses Pembelajaran Dalam Interaksi Edukatif. ITQAN: Jurnal Ilmu-Ilmu Pendidikan, 8(2), 187–200.

Dimyati, & Mudjiono. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Hadis. (2006). Psikologi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Hamalik, O. (2013). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Herin, G. (2017). Pola Interaksi Satu Arah dalam Proses Pembelajaran di Kelas XI IPS SMA Negeri 6 Makasar. Jurnal Sosialisasi Pendidikan Sosiologi-FIS UNM, 4(1), 21–24.

Hikmah, dkk. (2015). Peranan Guru dalam Membina Perilaku Siswa Bermasalah pada Proses Belajar Mengajar Sosiologi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(12).

Juandi, A., & Sontani, U. T. (2017). Keterampilan dan Kreativitas Mengajar Guru sebagai Determinan terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 130. https://doi.org/10.17509/jpm.v2i2.8114

Karner, T., & Kristina. (2016). Emotional State During Learning Situations and Students’ Self-Regulation: Process-Oriented Analysis of Person-Situation. Empirical Research in Education and Training, 8(12). https://doi.org/DOI 10.1186/s40461 016 0038 8

Long, dkk. (2013). The Study of Student Motivation on English Learning in Junior Middle School a Case Study of No.5 Middle School in Gejiu. English Language Teaching, 6(9), 136—145.

Marstiyaningtiyas, E. (2014). Pengaruh Reward dan Punishment terhadap Motivasi Belajar Siswa SMP Islam Plus Baitul Maal-Pondok Aren, Tanggerang Selatan. Skripsi tidak diterbitkan. Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah, Jakarta.

Meij, dkk. (2017). Supporting Motivation, Task Performance, and Retention in Video Tutorials for Software Training. Educational Technology Research and Development, 66(3), 597—614. https://doi.org/10.1007/s11423-017-9560-z

Muhammad, M. (2016). Pengaruh Motivasi dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 4(2), 87–97.

Redondo, R. E., & Martin, J. L. O. (2015). Motivation: The Road to Successful Learning. Profile, 17(2), 125—136.

Sardiman. (2012). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Wicaksono, L. (2016). Bahasa dalam Komunikasi Pembelajaran. Journal of Prospective Learning, 1(2), 9–19. http://jurnal.untan.ac.id/index.php/ip3m

Yunarti. (2009). Fungsi dan Pentingnya Pertanyaan dalam Pembelajaran. Dipresentasikan pada Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, Jurusan Pendidikan FMIPA UNY, Yogyakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v4i11.13019

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Wevi Lutfitasari, Imam Suyitno, Martutik Martutik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License