Penguatan Pendidikan Karakter Nilai Religius Dalam Program Kegiatan Budaya Sekolah

Annek Astri Octaviani, Furaidah Furaidah, Sri Untari

Abstract


Abstract: This research aims to describe the program's cultural activities as a deciding of the quality of the school. This research uses qualitative research methods with descriptive type. The results of this research, namely, programs for strengthening the character education religious values that exist in the school consist of extracurricular, co-curricular and cultural school. But the quality of a school is determined from the culture of the schools it has set. This is because the program of extracurricular and co-curricular activities is not every day executed by learners. So that the character resulting from the program of extracurricular and co-curricular activities is not as much as the program of school culture activities that are applied everyday. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan program-program kegiatan budaya sekolah sebagai penentu dari mutu sekolah. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan jenis deskriptif. Hasil penelitian ini, yaitu program-program kegiatan penguatan pendidikan karakter nilai religius yang ada di sekolah terdiri dari krgiatan ekstrakurikuler, co-kurikuler, dan budaya sekolah. Akan tetapi, mutu dari sebuah sekolahan tersebut ditentukan dari budaya sekolah yang diterapkannya. Hal tersebut dikarenakan pada program kegiatan ekstrakurikuler dan co-kurikuler tidak setiap hari dijalankan oleh peserta didik. Jadi, karakter yang dihasilkan dari program kegiatan ekstrakurikuler dan co-kurikuler tidak semaksimal program kegiatan budaya sekolah yang diterapkan setiap hari.

Keywords


strengthening character education; religious character; school culture; penguatan pendidikan karakter; karakter religius; budaya sekolah

Full Text:

PDF

References


Aeni, A. N. (2014). Pendidikan Karakter untuk Siswa SD dalam Perspektif Islam. Jurnal Publikasi, 1(1), 50–58.

Al-Husaini (2007). Kifayatul Akhyar Fi Halli Gayatul Ikhtihsar diterjemahkan Syarifuddin Anwar dan Mishbah Musthafa, Kifayatul Akhyar (Kelengkapan Orang Saleh). Surabaya: CV Bina Iman.

Alwi, H. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Arsyad, A. (2007). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Asmaun, S. (2010). Mewujudkan Budaya Religius di Sekolah: Upaya Mengembangkan PAI dari Teori ke Aksi. Malang: UIN Maliki Press.

Asrohah, H. (1999). Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta: Logos.

Azzet, A. (2010). 7 Cara Agar Rezeki Semakin Bertambah dan Barakah (Dalam Bahasa Indonesia). Yogyakarta: Diva Press.

Baits, A. (2010). Fikih Sholat Dhuha. Yogyakarta: Pustaka Muslim.

Bukhori, B. (2008) Zikir Al-Asma’ Al-Husna: Solusi Atas Problem Agresivitas Remaja, Syiar. Semarang: Media Publishing.

Fitriyaningsih, K. (2017). Kontrol Sosial Dalam Pembinaan Karakter Religius Peserta Didik Muslim di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Dukuhturi Kabupaten Tegal. Jurnal Sosiologi Reflektif, 12(1), 87–96.

Ganiere, C., Howell, S. L., & Osguthorpe, R. (2007). Like Produces Like: John Heyl Vincent and His 19th Century Theory of Character Education. Journal of College and Character, 8, 1–9.

Huberman, A. M. (1992). Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber tentang Metode-Metode Baru. Jakarta: UI Press.

Hurlock, E. B. (2006) Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan (Edisi Kelima). Jakarta: Erlangga.

Inanna. (2018). Peran Pendidikan dalam Membangun Karakter Bangsa yang Bermoral. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 1(1), 27–33.

Maryamah, E. (2016). Pengembangan Budaya Sekolah. Jurnal Tarbawi, 2(02), 86–96.

Munsyi, A. (1981). Metode Diskusi dalam Dakwah. Surabaya: Al-Ikhlas.

Nawabuddin. (1991). Teknik Menghafal Al-Quran. Bandung: Sinar Baru.

Qadiri, A. (1993). Adab Halaqah. Bandung: PT. Al-Ma’arif.

Ramdhani, M. A. (2013). Lingkungan Pendidikan dalam Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 8(1), 28–37.

Ramli, M. (2011). Pedoman Pelaksanaan Pendidikan Karakter: Berdasarkan Pengalaman Disatuan Pendidikan Rintisan. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Kurikulum dan Perbukuan Kemendiknas RI.

Retnanto, A. (2013). Model Pengembangan Karakter melalui Sistem Pendidikan Terpadu Insantama Bogor. Jurnal Stain Kudus, 8(2), 249–270.

Ridla, M. R. (2008). Perencanaan Dalam Dakwah Islam. Jurnal Dakwah, 9(2), 149–162.

Rifa’i, M. (2003). Tuntunan Sholat Lengkap. Semarang: Thoha Putera.

Samani, M. (2011). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Saminan. (2015). Internalisasi Budaya Sekolah Islami di Aceh. International Multidisciplinary Journal, 3(1), 147–164.

Tebba, S. (2004). Meditasi Sufistik. Bandung: Pustaka Hidayah.

Wibowo, A. (2013). Manajemen Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Yaqin, M. A. (2017) Penguatan Karakter Religius Berbasis Kegiatan Ekstrakurikuler Furudh Al ‘Ainiyah pada Siswa SMP Nurul Jadid Paiton Probolinggo. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, Malang.

Zulkarnaini. (2015). Dakwah Islam di Era Modern. Jurnal Risalah, 26(3), 151–158.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v4i11.13044

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Annek Astri Octaviani, Furaidah Furaidah, Sri Untari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License