Profil Berpikir Relasional Siswa Visual Berdasarkan Gender dalam Menyelesaikan Masalah Matematika

Nurrahmah Nurrahmah, Hery Susanto, Hendro Permadi

Abstract


Abstract: This study aimed to describe the relational thinking of male and female visual students in solving mathematical problems. The method used is descriptive analysis. Subjects in this study were 1 male student and 1 female student who had visual learning style. The instruments consists a learning style questionnaires, test questions and interview guidelines. The results showed that visual male students who were able to see equal to (=) as relation symbol, could focus on the expression structure and could provide rationality the problem solving strategy. However, male visual students have not been able to focus on structure because students make computational errors. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan berpikir relasional siswa visual laki-laki dan perempuan dalam menyelesaikan masalah matematika. Metode yang digunakan adalah analisis deskriptif. Subjek pada penelitian ini adalah satu siswa laki-laki dan satu siswa perempuan yang memilki gaya belajar visual. Instrumen berupa angket gaya belajar, soal tes, dan pedoman wawancara. Hasil penelitian menunjukkan siswa visual laki-laki maupun perempuan mampu melihat tanda sama dengan (=) sebagai simbol relasi, dapat fokus pada struktur ekspresi dan dapat memberikan rasionalitas penggunaan strategi penyelesaian masalah. Namun, siswa visual laki-laki belum mampu fokus pada struktur ekspresi karena siswa melakukan kesalahan komputasi.

Keywords


relational thinking; problem solving; visual learning style; gender differences; berpikir relasional; penyelesaian masalah; gaya belajar visual; perbedaan gender

Full Text:

PDF

References


Amir, Z. (2013). Perspektif Gender dalam Pembelajaran Matematika. Marwah, XII(1),14—31.

Baiduri, Budayasa, K., Lukito, A., & Sutawijaya, A. (2013). Analisis Proses Berpikir Relasional Siswa Sekolah Dasar Membuat Perencanaan Penyelesaian Masalah Matematika (Kasus Siswa Berkemampuan Matematika Rendah). Prosiding Konferensi Nasional Pendidikan Matematika V, 310-323. Malang: FMIPA, Universitas Negeri Malang.

Carpenter, T.P., Franke, M. L., Madison, Levi, L., & Zeringue, J. K. (2005). Algebra in Elementary Schooll: Developing Relational Thinking. ZDM: Mathematics Education, 37(1), 53—59.

Creswell, J. W. (2012). Educational Research “Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research”. Amerika: Pearson.

DePorter, B. & Hernacki, M. (2010). Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung: Kaifa.

Garner, O. L. & Harrison, S. (2013). An Investigation of the Learning Style and Study Habits of Chemistry Undergraduate in Barbados and their Effect and Predictors of Academic Achivement in Chemical Group Theory. Journal of Education and Social Research, 2(3), 107—122.

Hejný, M., Jirotková, D. & Kratochvilová, D. (2006). Early Conceptual Thinking”. In Novotná, J., Moraová, H., Krátká, M. & Stheliková, N. (Eds.). Proceedings 30thConferences of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 3, 289—296. Prague: PME.

Indrawati, R. (2017). Profil Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Gaya Belajar. APOTEMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 3(2), 91—100.

Molina, M., Castro, E., & Mason, J. (2008). Elementary School Students’ Approaches to Solving True/False Number Sentences. PNA, 2(2), 75—86.

Nasir, M. A. (2016). Analisis Pemahaman Relasional Siswa SMA dalam Menyelesaikan Masalah Geometri. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

Natalia, T. (2011). Hubungan Gaya Belajar dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas IV di Sekolah Dasar Gugus Diponegoro pada Tahun Ajaran 2010/2011. Skripsi tidak diterbitkan. UKSW Salatiga, Semarang.

National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Virginia: NCTM.

Nur, A. S., & Palobo, M. (2018). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Ditinjau dari Perbedaan Gaya Kognitif dan Gender. KREANO: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 9(2), 139—148.

Rafiah, H. (2016). Profil Berpikir Kreatif Matematis Siswa Kelas VI Berdasarkan Gender dalam Pemecahan Masalah Open-ended. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

Stephens, M. (2006). Describing and Exploring the Power of Relational Thinking”. In P. Grootenboer, R. Zevenbergen, & M. Chinnappan (eds.), Identities, Cultures and Learning Spaces, Proceeding of the 29th annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia, 479—486. Canberra: MERGA.

Subarinah, S. (2013). Profil Berpikir Kreatif Siswa dalam Memecahkan Masalah Tipe Investigasi Matematik Ditinjau dari Perbedaan Gender. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 541—548, Yogyakarta: Jurusan Pendidikan Matematika, FMIPA, UNY.

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susilowati, J. P. A. (2016). Profil Penalaran Siswa SMP dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Perbedaan Gender. Jurnal Review Pembelajaran Matematika (JRPM), 1(2), 132—148.

Zalyanty, M. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa dengan Gaya Belajar Introvert-Ekstrovert dalam Memecahkan Masalah Matematika. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v4i11.13048

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Nurrahmah Nurrahmah, Hery Susanto, Hendro Permadi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License