Keefektifan dan Minat Baca Siswa pada Penggunaan Buku Pengayaan Non Fiksi di SD

Fridolin Vrosansen Borolla, Lia Yuliati, I Made Suardana

Abstract


Abstract: This study aims to describe the results of the effectiveness and interest in reading the nonfiction enrichment book in elementary school. The research method used is research and development data analysis techniques namely quantitative and qualitative descriptive. The test results for the level of material, language, and design validation in the teacher's books were 88.23% and 87.7% of the students' books. Then the feasibility test results are 88,75% and the withdrawal test is 93%. The results of the effectiveness test before using the product are 59,23 %%, and then using the product that is 85%. Meanwhile students' reading interest depends on the lowest percentage value of 92% and the highest percentage of 98%.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk memaparkan hasil uji efektivitas dan minat baca terhadap buku pengayaan nonfiksi di SD. Metode penelitian yang digunakan yaitu research and development dengan teknik analisis data yaitu kuanitatif dan deskriptif kualitatif. Hasil uji tingkat validasi aspek materi, bahasa, dan desain pada buku guru yaitu 88,23% dan buku siswa 87,7%. Hasil uji kelayakan 88,75% dan uji kemenarikan 93%. Hasil uji efektivitas sebelum menggunakan produk yaitu 59,23%% dan sesudah menggunakan produk yaitu 85%%. Sementara itu, minat baca siswa berada pada rentangan persentase nilai terendah yaitu 92% dan persentase nilai tertinggi 98%.

Keywords


effectiveness; mina read; non-fiction; keefektifan; mina baca; non fiksi

Full Text:

PDF

References


Afandi, M., & Zulaeha, I. (2017). Keefektifan Buku Pengayaan Menulis Teks Hasil Observasi Bermuatan Multikultural Berbasis Proyek Baca Tulis untuk Peserta Didik SMP. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2), 187–199. https://doi.org/10.15294/seloka.v6i2.17285

Akbar, Z. (2015). Panduan Lengkap Menulis Buku Dalam 180 Hari. Jakarta: Renebook.

Andriani, Y. E., Subyantoro., & M. B. H. (2018). Pengembangan Buku Pengayaan Keterampilan Menulis Permulaan yang Bermuatan Nilai Karakter pada Peserta Didik Kelas I SD. JP-BSI (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 3(1), 27. https://doi.org/10.26737/jp-bsi.v3i1.445

Desnita., Fadilah, N., & Esmar, B. (2017). Pengembangan Buku Pengayaan “Kajian Fisis Peristiwa Angin Puting Beliung” untuk Siswa SMA. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 2(2), 97. https://doi.org/10.21009/1.02213

Fadilah, A., Dewi, C. L. P. Ni., Ridho, D., Majid, N., A., & P. B. N. M. (2017). The Effect of Application of Contextual Teaching and Learning (CTL) Model-Based on Lesson Study with Mind Mapping Media to Assess Student Learning Outcomes on Chemistry on Colloid Systems. International Journal of Science and Applied Science: Conference Series, 1(2), 101. https://doi.org/10.20961/ijsascs.v1i2.5128

Hannafin, M. J., & Peck, L. L. 1998. The Design Development and Education of Instructional Software. New York: Millan Publishing Company.

Istanti, W. (2016). Pengembangan Buku Pengayaan Apresiasi Sastra Berhuruf Braille Indonesia dengan Media Reglet bagi Siswa Tunanetra di Sekolah Inklusi Kota Surakarta. Journal Indonesian Language Education and Literature, 2(1), 76-87.

Jatisunda Gilar, M. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP melalui Pembelajaran dengan Pendekatan Kontekstual. Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika, 2(1), 75–86.

Kim. (2015). Teachers’ Opinions on the Evaluation of ELT Teachers’ Books. English Language Teaching, 8(3), 1–12. https://doi.org/10.5539/elt.v8n3p1

Neina, Q. A., Mardikantoro, H. B., & Supriyanto, T. (2015). Pengembangan Buku Pengayaan Menulis Cerita Anak Bermuatan Nilai Karakter Berdasarkan Content and Language Integrated Learning (CLIL) untuk Siswa Sekolah Dasar Kelas Tinggi. Seloka, 4(2), 50–57.

Nugraha, A. R., Degeng, S. N. I., Hanurawan F., & C. T. (2016). Process of Self Regulated Learning an Student's Strategic Studies Activities in Learning Environment. 747–753.

Permana, P. E., & S. P. E. Y. (2018). Development of Pop Up Book Media Material Distinguishing Characteristics of Healthy and Unfit Environments Class III Students Elementary School. International Journal of Elementary Education, 2(1), 8–14.

Purnomo, P., Zulaeha, I., & Subyantoro. (2015). Pengembangan Buku Pengayaan Menulis Teks Eksposisi Bermuatan Nilai- Nilai Sosial untuk Siswa SMP. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 118–124.

Rahmawati, W. (2017). Penyusunan Buku Pengayaan Biologi Berbasis Penelitian pada Isovlafon Leguminosae Lokal. Prosiding Seminar Nasional Simbiosis II. Dari:http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/simbiosis/article/download/330/313

Rediati, A. (2015). Pengembangan Buku Pengayaan Cara Menulis Teks Penjelasan Bermuatan Nilai Budaya Lokal untuk Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia , 4(1), 1-7.

Rusilowati, A., Nugroho, S. E., Susilowati, E. M. S. (2018). Development of Science Textbook Based on Scientific Literacy for Secondary School. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 12(2), 98–105. https://doi.org/10.15294/jpfi.v12i2.4252

Shofifah, N. (2017). Pertimbangan Pemilihan Teks Bacaan Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Membaca. Prosiding Senasbasa. 1.

Suhendar. (2014). Cara Menelola Perpustakaan Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Supiandi. (2016). Menumbuhkan Budaya Literasi. Menumbuhkan Budaya Literasi STUDIA, 1(1), 93.

Widyaningrum, E., Aprilya, S. H., & Iqbal, M. (2015). Pengembangan Produk Penelitian Berupa Buku Nonteks sebagai Buku Pengayaan Pengetahuan (The Developing of Research Product in the Form Non-Text Book as a Knowledge Enrichment Book). Artikel Ilmiah Mahasiswa, 1–5.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v4i12.13104

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Fridolin Vrosansen Borolla, Lia Yuliati, I Made Suardana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License