Implementasi Tahap Pembiasaan Gerakan Literasi Sekolah

Nurmala Sari Burhan, Nurchasanah Nurchasanah, Imam Agus Basuki

Abstract


Abstract: The purpose of this study is to describe the implementation of the school litersion movement in the Tanjung Redeb Elementary School. The schools selected in this study are SDN 002 Tanjung Redeb, SDN 004 Tanjung Redeb, and SDIT Ash-Shohwa because these elementary schools have implemented a school literacy movement policy. This research uses a qualitative research method of multi-site research. Data collected related to the implementation of the school literacy movement in the habituation stage. The data analysis technique starts with a single site data analysis followed by cross site data analysis. A single site analysis procedure is performed by presenting data, reducing data, and withdrawing conclusions. Cross-site analysis procedures are carried out by looking for temporary cross-site findings. Research results can be reviewed from the focus of the study. Each site engages in literacy habituation by providing literacy facilities and infrastructure in the form of library facilities, reading corners in the school environment and in the classrooms and reading areas. At the stage of habituation, the selection of appropriate reading books for literacy is carried out, carrying out literacy before learning with reading and writing activities, making the school environment rich in text through pictures and posters, and involving the public in the implementation of school literacy.

Abstrak: Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan impementasi Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar Tanjung Redeb. Sekolah yang dipilih dalam penelitian ini yaitu, SDN 002 Tanjung Redeb, SDN 004 Tanjung Redeb, dan SDIT Ash-Shohwa karena SD tersebut telah menerapkan kebijakan gerakan literasi sekolah. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif jenis penelitian studi multisitus. Data yang dikumpulkan terkait implementasi gerakan literasi sekolah dalam tahap pembiasaan. Teknik analisis data dimulai dengan analisis data situs tunggal dilanjutkan dengan analisis data lintas situs. Prosedur analisis situs tunggal dilakukan dengan penyajian data, reduksi data, dan penarikkan kesimpulan. Prosedur analisis lintas situs dilakukan dengan mencari temuan sementara lintas situs. Hasil penelitian dapat ditinjau dari fokus penelitian. Setiap situs melakukan keggiatan pembiasaan literasi dengan dengan menyediakan sarana dan prasarana literasi berupa fasilitas perpustakaan, pojok baca di lingkungan sekolah dan di dalam kelas serta area baca. Pada tahap pembiasaan dilakukan kegiatan pemilihan buku bacaan yang tepat untuk literasi, melaksanakan literasi sebelum pembelajaran dengan kegiatan membaca dan menulis, membuat lingkungan sekolah kaya akan teks melalui gambar dan poster, dan melibatkan publik dalam  pelaksanaan literasi sekolah.


Keywords


school literacy movements; habituation stage; gerakan literasi sekolah; tahap pembiasaan

Full Text:

PDF

References


Antasari, I. W. (2015). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Tahap Pembiasaan di MI Muhammadiyah Gandatapa Sumbang Banyumas. LIBRIA, 9(40), 13–26.

Antoro, B. (2017). Gerakan Literasi Sekolah. Dari Pucuk Hingga Akar.

Batubara, H. H., & Ariani, D. N. (2018). Implementasi Program Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar Negeri Gugus Sungai Miai Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 15–29.

Denzin, N. K., & Y. Lincoln. (2000). Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks.

Faizah, D.U., Sufyadi, S., Anggraini, L., Waluyo, Dewayanti, S., Muldian, W., Roosaria, D. R. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah Dasar. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Dasar Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Hastuti, S., & Lestari, N. A. (2018). Gerakan Literasi Sekolah: Implementasi Tahap Pembiasaan dan Pengembangan Literasi di SD Sukorejo Kediri. Jurnal Basataka, 1(2), 29–34.

Kemendikbud. (2018). Gerakan Literasi Sekolah. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kompri. (2014). Manajemen Pendidikan 2. Bandung: CV. Alfabeta.

Mullis, Ina V. S., Michael O. Martin, Pierre Foy, and Kathleen T. Drucker. (2011). PIRLS 2011 International Results in Reading. United States: TIMSS & PIRLS International Study Center.

Musafiyono, W., & Setyowati, N. (2014). Peran Orangtua Dalam Menumbuhkan Nasionalisme pada Anak Usia Sekolah Dasar. Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 3(2), 1076–1094.

Ratnawati, L. A. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah di SD Negeri Bhayangkara Yogyakarta. Skripsi tidak diterbitkan. Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta.

Saldaña, J. (2011). Fundamentals of Qualitative Research. Oxford University Press.

Suragangga, I. M. N. (2017). Mendidik Lewat Literasi Untuk Pendidikan Berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu 3(2), 154–63.

Suyono., Harsiati, T., & Wulandari, I. S. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, 26(2), 116–123.

Tryanasari, D., Aprilia, S., & Cahya W. A. (2017). Pembelajaran Literasi di SDN Rejosari 1 Kecamatan Kawedanan Kabupaten Magetan. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 7(02), 173-179.

Ulfatin, N. (2015). Metode Penelitian Kualitatif: Teori dan Aplikasinya. Malang: Media Nusantara Creative.

Wandasari, Y. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah sebagai Pembentuk Pendidikan Berkarakter. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 2(2), 325–343.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i3.13271

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Nurmala Sari Burhan, Nurchasanah Nurchasanah, Imam Agus Basuki

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License