Studi Kasus Kebiasaan Belajar dan Self Management pada Anak Pekerja Migran

Irma Lia Mutiara, Blasius Boli Lasan, Triyono Triyono

Abstract


Abstract: The purpose of this research was to. Learning Habits and Self Management of Children of Low-achieving Migrant Workers in Elementary School Students in Ponorogo. This research uses a qualitative approach to the type of case study. The result shows that the learning achievement of migrant workers' children was influenced by several factors namely there were four aspects of learning habits including how to take lessons, how to study independently, how to study groups and how to study textbooks. While self-management of migrant workers' children is obtained 3 (three) aspects, they are self-encouragement, self-care and self-control. Another factor influencing the learning habits and self-management of migrant worker children is the giving of attention and affection from the family which causes children to tend to be passive. Implications of Learning Habits and Self-Management of Knowledge. workers' children in four areas of guidance and counseling namely the private field is able to regulate themselves, willingness of discipline, and have a sense of responsibility. In the social field, namely developing women to socialize and communicate with their environment, the habit of manners is high. Counselors help students to choose and determine future careers according to students' talents and self-interest. The last field is learning by providing tutoring services to students in order to obtain effective study habits to develop students' curiosity in adding knowledge.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengertahui cara belajar dan self management anak pekerja migran berprestasi renda pada siswa sekolah dasar di Ponorogo.  Penelitian ini menggunakan metode kualitatif jenis studi kasus. Hasil analisa menunjukkan bahwa prestasi belajar anak pekerja migran dipengaruhi oleh empat aspek kebiasaan belajar, meliputi cara mengikuti pelajaran, cara belajar mandiri, cara belajar kelompok, dan cara mempelajari buku teks. Self management pada anak pekerja migran diperoleh tiga aspek, yaitu pendorong diri, penyususn diri, dan pengendalian diri. Faktor lain yang memengaruhi kebiasaan belajar dan self management anak pekerja migran adalah pemberian perhatian dan kasih sayang dari keluarga yang menyebabkan anak cenderung bersifat pasif. Implikasi Kebiasaan Belajar dan Self Management anak pekerja migran pada empat bidang bimbingan dan konseling, yaitu bidang pribadi mampu mengatur diri, kemauan disiplin, dan memiliki rasa tanggung jawab. Pada bidang sosial yaitu mengembangkan kemampuan bersosial dan berkomunikasi dengan lingkungannya, menjunjung tinggi kebiasaan sopan santun. Konselor membantu siswa untuk memilih dan menentukan karir di masa mendatang sesuai dengan bakat dan minat diri siswa. Bidang terakhir yaitu bidang belajar dengan memberikan layanan bimbingan belajar kepada siswa guna memperoleh kebiasaan belajar yang efektif untuk mengembangkan rasa ingin tahu siswa dalam menambah pengetahuan.


Keywords


study habits; self management; the child of a migrant worker; kebiasaan belajar; self management; anak pekerja migran

Full Text:

PDF

References


Badan Nasional Penempatan dan Perlindungan Tenaga Kerja Indonesia. (2019). Diambil dari http://www.bnp2tki.go.id/

Buente, W., & Robbin, A. (2008). Trends in Internet Information Behavior. Journal of the American Society for Information

Science, 1-28.

Creswell, J. (2015). Riset Pendidikan Perencanaan, Pelaksaan dan Evaluasi Riset Kualitataif & Kuantitatif (ke lima).

Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Daradal, D. (2010). Pricipal’s Adversity Quotient: Style, performance, and Practices. Division of Educational Leadership and

Professional Servoces College of Education University of Phillipines.

Fachrurroi., Firman., & Ibrahim, I. (2018). Hubungan Kontrol Diri dengan Disiplin Siswa Dalam Belajar. Jurnal Neo Konseling,

(1), 1-6.

Idris. (2017). Menanamkan Budaya Membaca pada Siswa Sekolah Dasar.

Irachmat, M. R. (2015). Peningkatan Perhatian Siswa pada Proses Pembelajaran Kelas III melalui Permainan Icebreaking di

SD Gembongan. Skripsi tidak diterbitkan. Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta.

Lestari, T. (2016). Aspirasi Pendidikan dalam Kelauarga TKI di Desa Jangkaran Kecamatan Temon Kabupaten Kulon Progo.

Jurnal Kebijakan Pendidikan, 5(1), 59–71.

Limpo, J. N., Oetomo, H., & Suprapto, M. H. (2013). Pengaruh Lingkungan Kelas terhadap Sikap Siswa untuk

Pelajaran Matematika. HUMANITAS, X, 37–48.

Magfiroh, I., Rahman, U., & Sulateri, S. (2015). Pengaruh Konsep Diri dan Kebiasaan Belajar terhadap Hasil Belajar

Matematika Siswa Kelas VIII SMPN 6 Bontomatene Kepulauan Selayar. MaPan: Jurnal Matematika dan Pembelajaran,

(1), 103-116.

Putra, A. K. (2018). Peran Orangtua dalam Perencanaan Karir Anak Usia SMP di Dusun Jamburejo. Jurnal Riset Mahasiswa

Bimbingan dan Konseling, 4.

Putra, A. R. B. (2015). Peran Guru Bimbingan dan Konseling Dalam Mengatasi Kecenderunngan Perilaku Agresif Peserta

Didik di SMKN 2 Palangka Raya. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 1(2), 1-7. DOI: https://doi.org/10.24176/jkg.v1i2.406

Trusty, J., Mellin, E. A., & Herbert, J. T. (2008). Closing Achievement Gaps: Roles and Tasks of Elementary School

Counselors. The Elementary School Journal, 108(5), 407–421. https://doi.org/10.1086/589470

Widiarsono. (2017). Smart Study. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i4.13343

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Irma Lia Mutiara, Blasius Boli Lasan, Triyono Triyono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License