PENGEMBANGAN LKS BERCIRIKAN GUIDED DISCOVERY LEARNING PADA MATERI SEGI EMPAT UNTUK SISWA KELAS VII MTS

Ismatul Maula, Subanji Subanji, Sudirman Sudirman

Abstract


The objective of the study is to the produce students’ worksheet using the Guided Discovery Learning it is valid, practical and effective. This is a research and developmental design which adopted the model of Plomp. This developmental model includes phases preliminary research, prototyping phase and assessment phase. The subject of this study is the students of class VII MTs Labbaika Samarinda. The result of the study shows that the LKS is in the category of valid with mean 3,40. The result of the try-out show that it fulfills the practicality aspect which is useful and achieves the category of high with mean 3,77. The worksheet is also effective. It was proved by (1) 85,29% of students, who take the subject of mathematics using worksheet developed, achieve the minimum passing grade and (2) All students give positive response to the activities of learning and teaching of mathematics using developed worksheet.

Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan LKS bercirikan Guided Discovery Learning yang memenuhi kriteria valid, praktis dan efektif. Jenis penelitian ini adalah penelitian pengembangan yang mengadopsi model pengembangan Plomp yang meliputi tahapan preliminary research, prototyping phase, dan assessment phase. Penelitian ini melibatkan siswa kelas VII MTs Labbaika Samarinda sebagai subjek uji coba. Hasil penelitian menunjukkan bahwa LKS yang dikembangkan berada pada kategori valid dengan skor rata-rata 3,40. Berdasarkan hasil uji coba yang dilakukan, diperoleh bahwa LKS yang dikembangkan memenuhi aspek kepraktisan, yaitu hasil observasi keterlaksanaan pembelajaran oleh guru dan siswa menggunakan LKS berada pada kategori tinggi dengan skor rata-rata 3,77. LKS juga memenuhi aspek keefektifan. Hal tersebut dapat dilihat dari (1) 85,29% siswa yang mengikuti pembelajaran menggunakan LKS yang dikembangkan mampu melampaui nilai KKM dan (2) seluruh siswa memberikan respon positif pada kegiatan pembelajaran dan LKS yang dikembangkan.


Keywords


worksheet; Guided Discovery Learning; rectangular; LKS; Guided Discovery Learning; segi empat

Full Text:

PDF

References


Wardani, Sri. 2008. Analisis SI dan SKL Mata Pelajaran Matematika SMP untuk Optimalisasi Pencapaian Tujuan. (Online),

(http://P4tkmatematika.Org/File/Produk/Paket/Fasilitasi/SMP/Analisis dan SKL Matematika SMP.pdf, diakses

Maret 2016).

Prastowo, Andi. 2012. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: DIVA Press.

Tatsuoka, Kikumi K. 2004. Patterns of Diagnosed Mathematical Content and Process Skills in TIMSS-R Across a Sample of 20 Countries. American Educational Research Journal. Vol. 41 (4).

Abidin, Z.Z. & Mohd Salleh Abu. 2011. Alleviating Geometry Levels of Thinking among Indonesia Students using Van Hiele

Based Interaktive Visual Tools. (Online), (http://eprints.utm.my/14915/1/Alleviating_Geometry_ Levels_of_Thinking_

among_Indonesian _Students.pdf, diakses 10 Maret 2016).

Sunismi. 2001. Diagnosis Kesulitan Siswa SLTP dalam Memahami Konsep Bangun Segiempat dan Remedinya. Tesis tidak

diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Nu’man, Mullin. 2006. Pembelajaran Berdasarkan Tahap Berpikir Van Hiele untuk Membantu Pemahaman Konsep Bangun

Segiempat pada Siswa Kelas VII MTs Negeri Malang 1. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas

Negeri Malang.

NCTM. 2010. Principle and Standars for School Mathematics. USA: NCTM.

Khasnis, B. Y. 2011. Guided Discovery Method A Remedial Measure In Mathematics. International Refered Research Journal.

Vol. 11 (22).

Mirasi, William. 2013. Comparing Guided Discovery and Exposition-Cith-Interaction Methods in Teaching Biology in Secondary Schools. Mediterranean Journal of Social Sciences. Vol. 4 (14).

Germain, Jesse L. 2012. Guided discovery: A Twentieth Century Model Proves useful in the Twenty-First Century Classroom. United States Military Academy. Vol. 20 (12).

Plomp, Tjeerd & Nieveen Nienke. 2010. An Introduction to Educational Desaign Research. Netherlands: SLO.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i2.5802

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License