ANALISIS LEMBAR KERJA SISWA DALAM MENINGKATKAN KOMUNIKASI MATEMATIS TULIS SISWA

Fimmatur Rizka Ardina, Cholis Sa’dijah

Abstract


Communication is the important thing for each human life. Communication help people to understand about what the others say. Beside that communication also make someone to know idea of others. Communication is away to learn how to rearrange word so they can understand about our mind. Communication in this field focuses on written communication. The aim of this article is to describe analysis process of worksheet as atool to increase written communication skill in mathematics. The kind of research is qualitatative research. The analysis worksheet use standard communication (NCTM, 2000), that are (1) students write idea clearly, (2) students write the reason of their answer, (3) students give respond to others idea or thinking and (4) students rewrite the others idea or thinking with their own word. The finding of this research is this worksheet can not use as alternative to increase written communication skill in mathematics.

Komunikasi merupakan suatu kemampuan yang penting untuk dimiliki setiap manusia. Komunikasi dalam artikel ini difokuskan pada komunikasi matematis tulis. Komunikasi matematis tulis ini akan berhubungan dengan lembar kerja siswa yang dipakai dalam proses pembelajaran. Tujuan penulisan artikel ini adalah untuk mendeskripsikan proses analisis LKS sebagai alat untuk meningkatkan komunikasi matematis tulis siswa. Jenis penelitian yang digunakan adalah kualitatif deskriptif. LKS akan dianalisis menggunakan standar indikator kemampuan komunikasi NCTM (2000) yang dimodifikasi sehingga terdapat empat indikator yaitu (1) siswa dapat menuliskan ide yang dimiliki dengan jelas dan tepat (2) siswa dapat menuliskan alasan untuk jawaban yang diberikan (3) siswa dapat memberikan tanggapan untuk ide atau jawaban siswa lain (4) siswa dapat menuliskan kembali ide orang lain menggunakan bahasanya sendiri. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa LKS oleh Tim MGMP Kota Malang tidak dapat digunakan sebagai alternatif untuk meningkatkan kemmapuan komunikasi matematis tulis siswa.

 


Keywords


worksheets; written communications skill; lembar kerja siswa; komunikasi matematis tulis

Full Text:

PDF

References


Burger, W. F. & Shaughnessy, J. M. 1986. Characterizing The Van Hiele Levels of Development in Geometry. Journal for Research in Mathematics Education. 17(1): 31—48.

Clark, K. 2005. Strategies for Building Mathematical Communication in the Middle School Classroom: Modeled in Professional Development, Implemented in the Classroom. CIME (Current Issues in Middle Level Education), 11 (2), 1—12.

Departemen Pendidikan Nasional. 2008. Pedoman Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Depdiknas.

Fajriyatin, A. 2015. Analisis Buku Siswa Matematika K-13 Kelas IX Bab Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Berdasarkan Konten pada Kriteria Bell. Makalah disajikan dalam seminar nasional matematika dan pendidikan matematika, Jurusan Pendidikan matematika FMIPA UNY. Yogyakarta, 14 November.

Floriano. 2012. Open Ended Task in the Promotion of Classroom Communic ation in Mathematics. International Electronic Journal of Elementary Education, 4 (2): 287—300.

Kelly, L., dkk. 2002. Family Communication Pattern and the Development of Reticence. National Communication Association, 2 (51): 202—209.

Lestari, I. 2013. Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi Sesuai dengan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Padang: Akademia Permata.

Majid, A. 2012. Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

McCartney, S. 2009. Making Better Problem Solvers Though Oral and Written Communication. Universitas of Nebraska: Lincoln.

National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). 2000. Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: Author.

Nazir, M. 2006. Metode Analisis Deskriptif. Yogyakarta: Erlangga.

Prastowo, A. 2012. Panduan Kreatif Menyusun Bahan Ajar Inovatif: Menciptakan Metode Pembelajaran yang Menarik dan Menyenangkan. Yogyakarta: DIVA Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i2.6119

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License