PENGEMBANGAN ASESMEN PENUGASAN MENULIS TEKS EKPOSISI DENGAN RANGSANGAN MASALAH AUTENTIK

Angla Florensy Sauhenda, Titik Harsiati, Martutik Martutik

Abstract


Assessment is a process to obtain and collect information about student learning outcomes. Based on observations found that the teacher can not compile an assessment assignment writing text exposition properly and appropriately. The purpose of this study is to develop an assessment assignment to write an exposition with an authentic problem stimulus. Research and development methods used in this research is the development model R2D2. The results showed that the assessment of assignment writing text stimuli exposition with authentic problems that developed is feasible to be implemented in the instructional text exposition.

 Asesmen merupakan suatu proses untuk memperoleh dan mengumpulkan informasi tentang hasil belajar siswa. Berdasarkan hasil observasi ditemukan bahwa guru tidak dapat menyusun asesmen penugasan menulis teks eksposisi dengan baik dan tepat. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan asesmen penugasan menulis eksposisi dengan rangsangan masalah autentik. Metode penelitian dan pengembangan yang digunakan dalam penelitian ini adalah dengan menggunakan model pengembangan R2D2. Hasil penelitian menunjukkan bahwa asesmen penugasan menulis teks eksposisi dengan rangsangan masalah autentik yang dikembangkan ini layak untuk diimplementasikan dalam pembelajaran menulis teks eksposisi.


Keywords


Assessment assignment; text exposition; authentic problem; Asesmen penugasan; teks eksposisi; masalah autentik

Full Text:

PDF

References


Akhadiah, S. 1996. Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.

Anderson, M & Kathy A. 2003. Text Types in English. Australia: McMillan Education Australia PTY LTD

Brown, H. D. 2004. Language Asesmen : Principles and Classroom Practice. White Planis, New York: Pearson Education.

Clark, I. L. 2003. Concept in Composition: Theory and Practice in The Teaching of Writing. London: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Elina, S. Z, dan Sumarno. 2009. Pembelajaran Menulis. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Harsiati, T. 2013. Asesmen Pembelajaran Bahasa Indonesia. Malang: Universitas Negeri Malang Press.

Kemendikbud. 2014. Permendikbud Nomor 104 Tahun 2014 tentang Standar Penilaian Hasil Belajar. Jakarta: Kemendikbud.

Mahsun, M. S. 2014. Teks dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kurikulum 2013. Jakarta: Rajawali Persada.

Nurgiyantoro, B. 2010. Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.

Nurgiyantoro, B. 2013. Penilaian Pembelajaran. Yogyakarta: BPFE Fakultas Ekonomi dan Bisnis UGM.

O’Malley, J. Michael dan Pierce, Lorraine Valdes. 1995. Authentic Assesment for English Language Learnes. New York: Addison Wesley Publishing.

Prastowo, A. 2013. Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Yogyakarta: Diva Press.

Richard, A. 2008. Learning To Teach Belajar untuk Mengajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sugiyono & Wibowo. 2004. Statistika untuk Penelitian dan Aplikasinya dengan SPSS 10,0 For Windows. Bandung: Alfabeta.

Triton. 2006. SPSS 13.0 Tarapan: Riset Statistik Parametrik. Yogyakarta: ANDI.

Uno, H dan Koni S. 2013. Assesmen Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i3.6153

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License