PENGEMBANGAN BUKU AJAR TABM BERBASIS PENELITIAN UNTUK MAHASISWA S1 JURUSAN BIOLOGI UNIVERSITAS NEGERI GORONTALO

Restu Megadiana Sukoco, Mohamad Amin, Abdul Gofur

Abstract


Analysis and Techniques of Molecular Biology (TABM) Subject need of competence for using a set of tools and materials in molecular biology laboratory. Department of Biology, State University of Gorontalo is planned to apply TABM courses for undegraduate students but no available a complete molecular biology laboratory. The development of research-based of TABM textbook is one solution to the student attends TABM lectures. The development of a research-based of TABM textbook was based on Borg and Gall development model. The product is validated by instructional media expert, subject matter expert and lecturer. The readability test conducted to ten students. Results of validation by media experts, subject matter experts and lecturers practitioners respectively are 93%, 92% and 89.2% with a valid category. While the test results readability of students is 87% with valid category.

Perkuliahan Teknik Analisis Biologi Molekuler (TABM) sarat dengan penggunaan set alat dan bahan laboratorium Biologi molekuler yang lengkap. Jurusan Biologi Universitas Negeri Gorontalo diketahui akan menerapkan matakuliah TABM untuk mahasiswa S1 namun belum memiliki set laboratorium Biologi molekuler yang lengkap. Pengembangan buku ajar TABM berbasis penelitian merupakan salah satu solusi untuk mahasiswa mengikuti perkuliahan TABM. Pengembangan buku ajar TABM berbasis penelitian menggunakan model pengembangan Borg and Gall. Buku ajar yang dikembangkan divalidasi oleh ahli media pembelajaran, ahli materi dan dosen praktisi. Buku ajar di uji keterbacaan oleh 10 mahasiswa. Hasil validasi ahli media pembelajaran, ahli materi dan dosen praktisi secara berurutan adalah 93%, 92% dan 89,2% dengan kategori valid. Sedangkan hasil uji keterbacaan mahasiswa adalah 87% dengan kategori valid.


Keywords


molecular biology; TABM; textbook; TABM; buku ajar

Full Text:

PDF

References


Amin, M. 2003. Characterization and Application of Molecular Marker in the Pecking Duck and Other Waterfowl

Species. Göttingen: Cuvillier Verlag.

Amin, M. 2010. Intervention of genetic flow of the foreign cattle toward diversity of phenotype expressions of local cattle in the District of Banyuwangi. Biodiversitas. Volume 10, Number 2, April: 69—74.

Amin, M. 2010. Implementasi Hasil-Hasil Penelitian Bidang Biologi Dalam Pemebelajaran. Proseding Seminar Biologi. Vol.1 No.7. Diakses dari http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/prosbio/article/view/1202.

Amin, M. dan Maslikah, S.I. 2011. Identifikasi Variasi Genetik Kerbau Lokal Tana Toraja Berbasis Mikrosatellite: Upaya Konservasi Plasma Nutfah dan Penyediaan Bibit Unggul Kerbau di Wilayah Indonesia Timur. Laporan Penelitian Hibah Bersaing Tahun I. Lembaga Penelitian Universitas Negeri Malang.

Amin, M.dan Lestari, U. 2013. Pemetaan Keragaman Genetik Berbasis Mikrosatellite dan Diversitas Geografis Habitat Kerbau Lokal Indonesia dengan Gen Cytochomre B sebagai Model Pengembangan Konservasi Kerbau Secara Ex Situ dan Upaya Pembibitan Unggul. Laporan Kemajuan Hasil Penelitian Hibah Pascasarjana. Lembaga Penelitian Universitas Negeri Malang.

Amin, M.dan Lestari, U. 2014. Pemetaan Keragaman Genetik Berbasis Mikrosatellite dan Diversitas Geografis Habitat Kerbau Lokal Indonesia dengan Gen Cytochomre B sebagai Model Pengembangan Konservasi Kerbau Secara Ex Situ dan Upaya Pembibitan Unggul.

Borg & Gall. 1983. Borg, W.R., & Gall. M. D. 1983. Educational Research an Introduction. New York: Longman.

Fatchiyah, dkk. 2011. Biologi Bolekular: Prinsip Dasar Analisis. Erlangga: Jakarta.

Hidayat, T. 2009. Pelatihan Pendalaman Biologi untuk Guru Biologi Sekolah Menengah Umum (SMU). Jurusan Pendidikan Biologi: Universitas Pendidikan Indonesia.

Hidayat, T. 2009. Pelatihan Pendalaman Biologi untuk Guru Biologi Sekolah Menengah Umum (SMU). Jurusan Pendidikan

Biologi: Universitas Pendidikan Indonesia.

Kurniawan, K. 2012. Panduan Penulisan Buku Ajar. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i6.6424

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License