PENGEMBANGAN INSTRUMEN ASESMEN PENGUASAAN KONSEP TES TESTLET PADA MATERI SUHU DAN KALOR

Aloysius Rabata Nova T F T, Parno Parno, Supriyono Koes H

Abstract


This study aims to: 1) develop the test testlet assessment instrument mastery of concepts on temperature and heat for class X SMA with valid category, 2) determine the characteristics of the test testlet assessment instrument items mastery of concepts on temperature and the heat of the class X. This research use research and development ADDIE models. Data obtained from experts validator and students of SMAN 3 Blitar. Validation result from three expert validators are items that developed included in the category average is quite valid and invalid. Reliability mastery of concepts items have a very high category with a value of 8.37. The difficullty index of item, consisted of 23 questions easy categories, 7 questions medium category and 2 questions difficult category. Discrimintation index of items consisted of 11 questions bad category, 7 questions enough category, 12 questions good category and 2 questions excellent category.

Tujuan penelitian ini adalah (1) mengembangkan instrumen asesmen penguasaan konsep dalam bentuk tes testlet pada materi suhu dan kalor untuk siswa kelas X SMA dengan kategori valid dan (2) menentukan karakteristik butir soal instrumen asesmen penguasaan konsep berbentuk tes testlet  pada materi suhu dan kalor kelas X. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian dan pengembangan model ADDIE. Data diperoleh dari validator ahli dan siswa SMAN 3 Blitar. Hasil validasi ketiga validator ahli didapatkan butir soal yang dikembangkan rata-rata termasuk pada kategori cukup valid dan valid. Reliabilitas soal penguasaan konsep memiliki kategori sangat tinggi dengan nilai 8,37. Taraf kesukaran butir soal terdiri dari 23 soal kategori mudah, 7 soal kategori sedang dan 2 soal kategori sulit. Daya pembeda butir soal terdiri dari 11 soal kategori jelek, 7 soal kategori cukup, 12 soal kategori baik dan 2 soal kategori baik sekali.


Keywords


assessment instrument mastery of concepts; test testlet; temperature and heat instrumen; asesmen penguasaan konsep; tes testlet; suhu dan kalor

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S. 2013. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Jurniati. 2009. Penerapan Model Pembelajaran Lesson Study Praktikum Wisata untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Berpikir Kreatif Siswa Kelas X SMAN 1 Langgam Pelalawan. Jurnal Geliga Sains. Vol. 3, No. 1: 1—9.

Kusairi, S. 2012. Analisis Asesmen Formatif Fisika SMA Berbantuan Komputer. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan. Vol. 16. Edisi Dies Natalis ke-48 UNY: 68—87.

Kusairi, S & Aman S. 2013. Peningkatan Kualitas Guru SMP/MTs “Dari Sabang Sampai Merauke” melalui Pembelajaran Bermakna Terintegrasi dengan Lesson Study”. Malang: PT Pertamina & Universitas Negeri Malang.

Molenda, M. 2003. In Search of the Elusive ADDIE Model. Performance Improvement Journal. Vol. 42, No. 5.

Rajguju, H. M. R & Ramkrishna M. A. 2013. Assessing The Conceptual Understanding About Heat And Thermodynamics At Undergraduate Level.

Scalise, K & Wilson, M. 2007. Bundle Models For Computerized Adaptive Testing in E-Learning Assessment. In D. J. Weiss (Ed.) Proceedings of the 2007 GMAC Conference on Computerized Adaptive Testing.

Shiell, R. C. R & Slepkov. 2015. Integrated Testlets: A New Form of Expert-Student Collaborative Testing. Collected Essays on Learning and Teaching, Vol.VIII.

Sirait, J. 2010. Pendekatan Pembelajaran Konflik Kognitif untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa pada Topik Suhu dan Kalor. Jurnal PMIPA, 1(2):26.

Slepkov, A. D. 2013. Integrated Testlets and The Immediate Balikan Assessment Technique. American Journal of Physics 81, 728.

Slepkov, A. D & Shiell, R. C. 2014. Comparison of Integrated Testlet and Constructed-Response Question Format. American Journal of Physics 020120 (15).

Sozbilir, M. 2003. A Riview of Selected Literature on Student’s Misconceptions of Heat and Temperature. Bogazici University Journal of Education. Vol. 20, No. 1.

Wahyuni, I. T., Yamtinah, S & Budi, T. 2015. Pengembangan Instrumen Pendeteksi Kesulitan Belajar Kimia Kelas X Menggunakan Model Testlet. Jurnal Pendidikan Kimia, Vol. 4, No. 4.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i6.6474

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License