PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PEMBAGIAN PENCAPAIAN KELOMPOK BERBANTUAN DIAGRAM ALIR TERHADAP KETERAMPILAN MENULIS TEKS EKSPLANASI KOMPLEKS SISWA KELAS XI SMA NEGERI 2 MALANG

Nurul Azizah, Dawud Dawud, Kusubakti Andajani

Abstract


The purpose of this study was to describe the influence learning model KDP-Media on the ability to write a text explanation of complex class XI SMA based on four aspects, namely (1) the organization of content, (2) development paragraph general statements, (3) development of paragraph series of explanatory, and (4) the formulation of the title. This study uses a quantitative research approach with quasi-experimental research design or quasi experimental. The results of this study indicate that there are significant differences scores post-test students' experimental class and control class on the organization of the content of the text (p = 0.027), paragraph development general statement (p =0.010), paragraph development series of explanatory (p = 0.021), and the formulation of the title text (p = 0.027).

Tujuan penelitian ini adalah untuk menjelaskan pengaruh model pembelajaran PPK-Media terhadap kemampuan menulis teks eksplanasi kompleks siswa kelas XI SMA berdasarkan empat aspek, yakni (1) pengorganisasian isi, (2) pengembangan paragraf pernyataan umum, (3) pengembangan paragraf deret penjelas, dan (4) perumusan judul. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian kuantitatif  dengan rancangan penelitian eksperimen semu atau quasi eksperimental. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan skor pascates siswa kelas eksperimen dan kelas kontrol mengenai pengorganisasian isi teks (p = 0,027), pengembangan paragraf pernyataan umum (p = 0,010), pengembangan paragraf deret penjelas (p = 0,021), dan perumusan judul teks (p = 0,027).


Keywords


learning model; the distribution of group achievement; flow charts; explanatory texts complex; model pembelajaran; pembagian pencapaian kelompok; diagram alir; teks eksplanasi kompleks

Full Text:

PDF

References


Abidin, Y. 2012. Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan Karakter. Bandung: PT Refika Aditama.

Akhadiah, S., Arsjad, M. G., & Ridwan, S. H. 1989. Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Anderson, M. & Anderson, K. 1997. Text Types in English. Australia: Macmillan Education Australia.

Cavanagh, J. 1998. Text Type: Descriptions, Scaffolds, Examples. Sydney: Dubbo School of Distance Education.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. 2013. Bahasa Indonesia Ekspresi Diri dan Akademik SMA/MA Semester 2. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Sarwan, I. W. 2007. Pengaruh Model Pembelajaran Diagram Alir (Flow Diagram), Peta Pikiran (Mind Map) dan Kemampuan Awal terhadap Hasil Belajar dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas XI IPA pada Meteri Pokok Larutan Penyangga. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Yualita, H. 2013. Pengaruh Pembelajaran Model Siklus Belajar 5E berbantuan Mind Map terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif dan Hasil Belajar Kognitif IPA di Kelas VII SMP Negeri 1 Lhokseumawe. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i8.6672

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License