KARAKTERISTIK KEPRIBADIAN IDEAL KONSELOR (STUDI HERMENEUTIKA GADAMERIAN)

Dody Riswanto, Andi Mappiare-AT, M. Irtadji

Abstract


The purpose of this study was to knowing the personal characteristics of the ideal candidate counselors absorbed from text values Education Minister Regulation number 27 of 2008. The research method used is qualitative research type Hermeneutics Gadamerian. Values that can be absorbed by the prospective counselors as forming the ideal personality is faith and piety of God Almighty, respect and uphold the values of humanity, individuality, and freedom of choice, show integrity and stability of a strong personality and displays a high quality performance.

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui karakteristik pribadi ideal calon konselor yang diserap dari nilai-nilai teks Peraturan Menteri Pendidikan Nasional nomor 27 tahun 2008. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif dengan jenis penelitian Hermeneutika Gadamerian. Nilai-nilai yang dapat diserap oleh calon konselor sebagai pembentuk kepribadian yang ideal adalah beriman dan bertakwa kepada Tuhan Yang Maha Esa, menghargai dan menjunjung tinggi nilai-nilai kemanusiaan, individualitas, dan kebebasan memilih, menunjukkan integritas dan stabilitas kepribadian yang kuat, dan menampilkan kinerja berkualitas tinggi.


Keywords


personal counselor; education minister regulation number 27 of 2008; Hermeneutika Gadamerian; pribadi konselor; Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 27 Tahun 2008; Hermeneutika Gadamerian

Full Text:

PDF

References


Alvesson, M. & Skoldberg, K. 2000. Reflexive Methodology: New Vistas for Qualitative Research. London: SAGE Publications. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 27 Tahun 2008 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan

Kompetensi Konselor. BSNP Indonesia, (Online), (http://bsnp-indonesia.org, diakses 21 Oktober 2016).

Undang-undang RI Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Ditjen Sumber Daya Iptek Dikti (Online),

(http://sumberdaya.ristekdikti.go.id, diakses 21 Oktober 2016).

Willis, S. 2004. Konseling Individual Teori dan Praktik. Bandung: Alfabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i11.7951

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License