PENERAPAN PEMBELAJARAN INKUIRI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR TRIGONOMETRI PADA SISWA KELAS X

Khusnul Khotimah, Ipung Yuwono, Swasono Rahardjo

Abstract


Inquiry learning is learning that engages students directly and in finding the optimal mathematical concepts. The purpose of this research is to describe the inquiry learning to improve students' learning outcomes in trigonometry material. Subjects were students of class X Preparation Graphic (PS-B) SMK Negeri 4 Malang year 2015/2016 which amounted to 32 students. This type of research is classroom action research. Inquiry learning is done consists of orientation, define problems, formulate hypotheses, collect data, test hypotheses and drawing conclusions. Based on the measures of inquiry that students formed into groups, students discuss up with students drawing conclusions from a comparison of trigonometry. The results showed that the application of this inquiry learning increase understanding of trigonometry concepts based on observations obtained with the activities of teachers and students in both categories, while the final test results obtained measures students' test results also in both categories.

Pembelajaran inkuiri merupakan pembelajaran yang melibatkan siswa secara langsung dan optimal dalam menemukan konsep Matematika. Tujuan penelitian ini ialah mendeskripsikan pembelajaran inkuiri untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi trigonometri. Subjek penelitian ialah siswa kelas X Persiapan Grafika (PS-B) SMK Negeri 4 Malang tahun 2015/2016 yang berjumlah 32 siswa. Penelitian ini termasuk penelitian tindakan kelas. Pembelajaran inkuiri yang dilakukan terdiri atas orientasi, merumuskan masalah, merumuskan hipotesis, mengumpulkan data, menguji hipotesis, dan merumuskan kesimpulan. Berdasarkan langkah-langkah inkuiri tersebut siswa dibentuk menjadi beberapa kelompok, siswa berdiskusi sampai dengan siswa merumuskan kesimpulan dari perbandingan trigonometri. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan pembelajaran inkuiri ini meningkatkan hasil belajar materi trigonometri dan berdasarkan pengamatan diperoleh aktivitas guru dan siswa dalam kategori baik, sedangkan hasil tes akhir tindakan diperoleh hasil tes siswa juga dalam kategori baik.


Keywords


inquiry; learning outcomes; trigonometry; inkuiri; hasil belajar; trigonometri

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Degeng, I.N.S. 1997. Strategi Pembelajaran: Mengorganisasi Isi dengan Model Elaborasi. Malang: IKIP dan Ikatan Profesi

Teknologi Pendidikan Indonesia.

Gulo, W. 2005. Metodologi Penelitian. Jakarta: PT. Grasindo.

Hamdu, G & Lisa Agustina. 2011. Pengaruh Motivasi Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar.

Jurnal Penelitian Pendidikan Vol 12 No. 1. Bandung: UPI (Online), diakses 25 Juni 2016

Kemmis & Mc Taggart. 2014. The Action Research Planner Doing Critical Participatory Action Research. Spinger

Science+Business Media Singapore.

Orton, A. 1992. Learning Mathematics: Issues, Theory and Practice. Great Britain: Redwork Book.

Rusdi. 2013. Pembelajaran Inkuiri Pada Materi Trigonometri untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Aktivitas Siswa Kelas X2

SMAN 1 Kota Bengkulu. Prosiding Semirata FMIPA Universitas Lampung. (Online),

(http://jurnal.fmipa.unila.ac.id/index.php/semirata/article/viewFile/919/738, diakses 20 Juni 2016).

Sanjaya, W. 2006. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada.

Sobel, M.A. & Maletsky, E.M. 2004. Teching Mathematics: A. Sourcebook of Aids, Activities, and Strategies. New Jersey:

Prentice-Hall.

Suyanti, R.D. 2010. Strategi Pembelajaran Kimia. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Media Group.

Zulkardi. 2003. Pendidikan Matematika di Indonesia: Beberapa Permasalahan dan Upaya Penyelesaiannya. Unsri Palembang.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i11.8010

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License