PERAN STATUS SOSIAL EKONOMI ORANGTUA DALAM PENYUSUNAN ORIENTASI MASA DEPAN ANAK

Ratna Nurmasari, Hari Wahyono, Agung Haryono

Abstract


Children are the future generation that their quality must be maintaied. The quality of the next generation can be realized through a quality education as well. The role of parent to bring the next generation qualified is very important. This research focus on parent’s socioeconomic status. Socio-economic status of parents can affect children behavior because of their jobs, income, and education will affect how to educate their children and organize the fulfillment of the needs of the children. All of the indicators that I have mentioned will affect the children in preparing its future orientation certainly.

Anak merupakan generasi penerus bangsa yang harus dijaga kualitasnya. Kualitas generasi penerus bangsa dapat diwujudkan melalui pendidikan yang berkualitas pula. Peran orangtua dalam mewujudkan generasi penerus bangsa yang berkualitas sangat penting. Peran orangtua di sini dapat dilihat dari status sosial ekonominya. Status sosial ekonomi orangtua dapat memengaruhi anak dalam berperilaku karena dari sisi pekerjaan dan pendapatan yang diperoleh orangtua akan memengaruhi bagaimana orangtua mengatur pemenuhan kebutuhan sang anak. Selain itu, pendidikan yang dijalani orangtua juga memengaruhi dalam memberikan pendidikan kepada anak. Semua hal tersebut tentu akan memengaruhi anak dalam menyusun orientasi masa depannya.


Keywords


future orientation; socio-economic; status orientasi masa depan; status sosial ekonomi

Full Text:

PDF

References


Budhiati. 2011. Hubungan antara Kondisi Sosial Ekonomi, Tingkat Pendidikan dan Pengetahuan Tentang Pengelolaan Lingkungan dengan Perilaku Hidup Sehat Masyarakat di Kota Surakarta. (Online), Jurnal EKOSAINS, Vol. III, No. 2, Juli 2011.

Degeng, I.N.S & Pali, M. 2002. Model Pembelajaran Berorientasi Pengembangan Kecerdasan Emosional di Sekolah Dasar: Faktor-Faktor yang Berpengaruh dalam Rancangan Pembelajaran. Malang: Universitas Negeri Malang.

Kainuwa, A. & Yusuf, N.B.M. 2013. Influence of Socio-Economic and Educational Background of Parents on their Children’s Education in Nigeria. International Journal of Scientific and Research Publications, Volume 3, Issue 10, October 2013.

Khoiruddin, N.M. 1992. Pemecahan Masalah Sebagai Teknik Bimbingan Karier untuk Meningkatkan Kemampuan Membuat Perencanaan Masa Depan Siswa SMA. Disertasi tidak diterbitkan. Malang: PPs Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Malang.

Kołodziej, S; Lato, K; Szymańska, M. 2014. The Role of Parental Influences on The Economic Socialization of Children. Problems of Education in The 21st Century, Volume 58, 2014. (Online), (http://www.scientiasocialis.lt/pec/files/pdf/vol58/99-107.Kolodziej_Vol.58.pdf), diakses 9 Oktober 2015.

Nichol, H.W, Brown, S & Haynes, W. Social Class and Socioeconomic Status: Relevance and Inclusion in MPA-MPP Programs. (Online), 17 (2):187—208, Journal of Public Affairs Education.

Nurmi, J.E, Poole, M.E, Kalakoski, V. 1994. Age differences in Adolescent Future-Oriented Goals, Concerns, and Related Temporal Extension in Different Sociocultural Contexts. (Online), Journal of Youth and Adolescence, Vol. 23, No. 4, 1994.

Rahayu, W.P. 2011. Analisis Intensitas Pendidikan oleh Orangtua dalam Kegiatan Belajar Anak, Status Sosial Ekonomi Orangtua terhadap Motivasi Belajar dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Vol. 18 No. 1, Lembaga Pengembangan Pendidikan dan Pembelajaran UM. Malang: Universitas Negeri Malang.

Triana, K.A. 2013. Hubungan Antara Orientasi Masa Depan Dengan Prokrastinasi Dalam Menyusun Skripsi Pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik (Fisipol) Universitas Mulawarman Samarinda. (Online), E-Journal Psikologi, 2013, 1 (3):280—291.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i11.8130

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License