PELAKSANAAN SUPERVISI KLINIS DI SEKOLAH DASAR ISLAM

Andi Nur Alam, Achmad Supriyanto, Burhanuddin Burhanuddin

Abstract


The purpose of this study was to describe the implementation of clinical supervision in the Islamic primary school. This study used a qualitative approach with case study design. The data collection used observation interviews, and documentation The analysis used a single data with the steps of collecting, presenting and conclusion. The results showed (1) Clinical Supervision in the Islamic primary school did with the stages of pre-conference, the revised contract, classroom observation, and post-conference; (2) The problem of teachers resolved through persuasive approach, opened and communicate well; (3) The obstacles of the implementation of clinical supervision came from the bustle of the principal, the teacher's perception and factors from the students.

Tujuan penelitian ini mendeskripsikan pelaksanaan supervisi klinis di Sekolah Dasar Islam. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan rancangan studi kasus. Pengumpulan data menggunakan teknik observasi, wawancara, dokumentesi. Menggunakan analisis data tunggal dengan langkah mengumpulkan, menyajikan dan penarikan kesimpulan. Hasilnya menunjukkan (1) supervisi klinis di SD Islam dilakukan dengan tahapan pre-conference, revisi kontrak, clasroom observation, dan post-conference; (2) permasalahan guru teratasi melalui pendekatan persuasif, terbuka dan berkomunikasi dengan baik; (3) kendala pelaksanaan supervisi klinis dari kesibukan kepala sekolah, persepsi guru dan faktor siswa.


Keywords


implementation of clinical supervision; islamic elementary school; pelaksanaan supervisi klinis; sekolah dasar islam

Full Text:

PDF

References


Bafadal, I. 2013. Peningkatan Profesionalisme Guru Sekolah Dasar dalam Kerangka Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Baswedan, A. Pendidikan Indonesia Gawat Darurat. (Online), (http://edukasi.kompas.com/read/2014/12/01/13455441/anies.baswedan.sebut.pendidikan.indonesia.gawat.darurat), diakses 18 November 2016.

Denawan, N., Suhandana, Gd. A. & Dantes, G. R. 2013. Implementasi Supervisi Klinis dalam Rangka Meningkatkan Kemampuan Guru Mengelola Proses Pembelajaran Guru Mata Pelajaran IPS kelas IV, V, dan VI SD se-Gugus VI Kecamatan Sukasada Tahun Pelajaran 2012/2013. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 4. (Online), (http://pasca.undiksha.ac.id/ejournal/index.php/jurnalap/article/view/678), diakses 29 November 2016.

Fadhillah. 2012. Pengelolaan Supervisi Klinis Berbasis Kelas (Studi Situs SDN Sumowono 02 Kecamatan Sumowono Kabupaten Semarang. Tesis. (Online), (http://eprints.ums.ac.id/20868/29/NaskahPublikasi.pdf), diakses 29 November 2016.

Goldhammer, R. 1969 Clinical Supervision: Special Methods for the Supervision of Teaching. Second Edition. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Imron, A. 2012. Supervisi Pembelajaran Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Maisyaroh. 2001. Supervisi Klinis Salah Satu Pendekatan dalam Pelaksanaan Supervisi Pengajaran. Malang: LP3 UM.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 13 Tahun 2007 tentang Standar Kepala Sekolah.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i11.8146

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License