PENGGUNAAN STRATEGI PQ4R BERBANTUAN PETA KONSEP DALAM MEMBACA PEMAHAMAN TEKS CERITA PENDEK SESUAI GAYA KOGNITIF SISWA

Prasetyo Adi Wibowo, Dawud Dawud, Endah Tri Priyatni

Abstract


Teaching reading comprehension of short stories needs particular strategy and knowledge of students’ cognitive styles. One of the strategies to teach reading comprehension of short stories is PQ4R integrated with concept mapping. There are two types of students’ cognitive styles, field dependent and field independent. This research is aimed to investigating the effect of PQ4R integrated with concept mapping strategy, the effect of the students’ cognitive styles and the interaction of both on reading comprehension ability of the seventh grade students of Junior High School 3 Malang. It is a quantitative research. Data generated in the form of test scores were analyzed using Ancova test.

Mengajarkan membaca pemahaman teks cerpen perlu strategi dan pengetahuan mengenai gaya kognitif siswa. Strategi yang dapat digunakan dalam membaca pemahaman teks cerpen ialah strategi PQ4R berbantuan peta konsep. Gaya kognitif yang dapat dimiliki oleh siswa, yaitu  field dependent dan field independent. penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh strategi PQ4R berbantuan peta konsep, pengaruh gaya kognitif, dan interaksi keduanya terhadap kemampuan membaca pemahaman teks cerpen siswa SMP Negeri 3 Malang. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif. Data yang dihasilkan berupa skor tes yang dianalisis menggunakan uji Ancova.


Keywords


reading comprehension; short story; PQ4R; concept mapping; cognitive styles; membaca pemahaman; teks cerita pendek; PQ4R; peta konsep; gaya kognitif

Full Text:

PDF

References


Abidin, Y. 2012. Pembelajaran Membaca Berbasis Pendidikan Karakter. Bandung: Refika Aditama.

Alexander, J. Estill (Ed.). 1987. Teaching Reading. USA: Foresman and Company.

Burns, P. C., Roe, B. D, & Ross, E. P. 1996. Teaching Reading in Today s Elementary Schools (3th edition). Chicago: Rand MC. Nally College Publishing Company.

Chandra, F.E. 2014. Pengaruh Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Problem Posing Berbantuan Mind Mapping terhadap Daya Matematis Siswa Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Clymer. 2011. The Barrett Taxonomy of Cognitive and Affective Dimensions of Reading Comprehension. (Online), (http://www.vdac.de/vdac/index.php?option=com_docman&task=doc_view&gid=149), diakses 25 November 2015.

Creswell, J.W. 2003. Educational Research. Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Reserach (4th edition). New Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall.

Dahar, R.W. 2011. Teori-Teori Belajar & Pembelajaran. Jakarta: Erlangga.

Gunning, T.G. 1992. Creating Reading Instruction for All Children. USA: Allyn & Bacon.

Hamid, A. 2015. Pengaruh Collaborative Strategic Reading (CSR) dan Gaya Kognitif terhadap Pemahaman Bacaan Siswa SMA di Kota Malang. Disertasi tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Kemendikbud. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 58 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Pertama/Madrasah Tsanawiyah. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Martutik., Nurchasanah & Rani, A. 2009. Membaca Intensif. Hibah Penelitian Strategi Nasional tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang.

McNeil, J.D. 1992. Reading Comprehension: New Directions For Classroom Practice. New York: Harper Collins.

Olson, J.P. & Dillner, Martha H. 1976. Learning to Teach Reading in the Elementary School. USA: Macmillan Publishing

Priyatni, E.T. 2014. Desain Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Ratnawati, E. 2013. Penggunaan Strategi PQ4R untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa di SMA Negeri 1 Trenggalek. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Sanjaya, W. 2009. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada.

Saracho, O.N. 1997. Teachers’ and Students’ Cognitive Style In Early Childhood Education. London: Bergin & Garvey.

Slavin, R.E. 2006. Educational Psychology: Theory and Practice (8th Edition). Boston: Pearson Education.

Soedarso. 2004. Sistem Membaca Cepat dan Efektif. Jakarta: Gramedia.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suwadi. 2012. Peningkatan kemampuan Siswa Memahami Bacaan (Reading Comprehension) dengan Menggunakan Metode PQ4R (Preview, Question, Read, Reflect, Recite, Review) di kelas X SMA Negeri 11 Yogyakarta. Tesis tidak diterbitkan. Yogyakarta: Pascasarjana Universitas Negeri Gajah Mada.

Tomlinson, C.M., & Lynch-Brown, Carol. 2002. Essentials of Children’s Literature (4th edition). USA: Allyn & Bacon.

Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.

Witkin, H.A, Moore, C. A, Goodnough D. R, & Cox, P. W. 1977. Field Dependent and Field Independent Cognitive Style and Their Educational Implication. Review of Educational Researh Winter. (Online) 47 (1):1—64 (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2333-8504.1975.tb01065.x/epdf, diakses 30 Maret 2015).

Zuchdi, D. 2007. Strategi Meningkatkan Kemampuan Membaca: Peningkatan Komprehensi. Yogyakarta: UNY Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i12.8361

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License