PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS WEB UNTUK MENGUKUR HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN KOMPUTER JARINGAN DASAR PROGRAM KEAHLIAN TEKNIK KOMPUTER DAN JARINGAN

Heni Vidia Sari, Hary Suswanto

Abstract


This research and development is based on the limited of learning media for Basic Networking subject. The research and development objectives are (1) to develop and produce web-based learning media on the Basic Networking subject, (2) determine the feasibility web-based learning media developed, and (3) determine the efficiency of web-based learning media developed on learning outcomes of students. The model research and development of web-based learning media was using ADDIE development model. The results validate that the average value of media by media experts and subject matter experts amounted to 91.5%, a small-scale test of 87.75%, and the wide-scale test of 86.42%, thus, it obtain the average value of the overall validation of web-based learning media of 88.55%. From the results obtained, it show that the web-based learning media developed is valid and suitable for medium of learning. Operational field trials conducted in class X TKJ D SMKN 8 Malang during four meetings with the learning process using web-based learning media. On student learning outcomes, it showed an increase in the average value of the pre-test to post-test, with an average value of pre-test was 46.67 and the average value of post test was 88.09. This suggests that web-based learning media are developed efficiently used in the process of learning to improve student learning outcomes on the subjects of the Basic Networking.

Penelitian dan pengembangan ini didasari oleh terbatasnya media pembelajaran untuk mata pelajaran Jaringan Dasar. Tujuan penelitian dan pengembangan ini adalah (1) mengembangkan dan menghasilkan media pembelajaran berbasis web pada mata pelajaran Jaringan Dasar, (2) mengetahui kelayakan media pembelajaran berbasis web yang dikembangkan, dan (3) mengetahui efisiensi penggunaan media pembelajaran berbasis web yang dikembangkan terhadap hasil belajar siswa. Model penelitian dan pengembangan media pembelajaran berbasis web ini menggunakan model pengembangan ADDIE. Hasil nilai rata-rata validasi media oleh ahli media dan ahli materi sebesar 91,5%, uji skala kecil sebesar 87,75%, dan uji skala luas sebesar 86,42%, sehingga diperoleh nilai rata-rata keseluruhan validasi media pembelajaran berbasis web adalah 88,55%. Dari hasil yang diperoleh menunjukkan bahwa media pembelajaran berbasis web yang dikembangkan valid dan sangat layak digunakan sebagai media dalam proses pembelajaran. Uji lapangan operasional dilakukan di kelas X TKJ D SMKN 8 Malang selama empat kali pertemuan dengan proses belajar menggunakan media pembelajaran berbasis web. Pada hasil belajar siswa menunjukkan peningkatan nilai rata-rata dari pre test ke post test, dengan nilai rata-rata pre test adalah 46,67 dan nilai rata-rata post test adalah 88,09. Hal ini menunjukkan bahwa media pembelajaran berbasis web yang dikembangkan efisien digunakan dalam proses pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar


Keywords


web-based learning media; media efficiency; learning outcomes; basic network; media pembelajaran berbasis web; efisiensi media; hasil belajar; jaringan dasar

Full Text:

PDF

References


Anitah, S. 2010. Media Pembelajaran. Surakarta: Yuma Pustaka.

Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Mulyatiningsih, E. 2010. Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Yogyakarta: Alfabeta.

Purwanto. 2010. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Rusman. 2012. Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Sa’adun, A. 2013. Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Rosda.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i7.9734

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Heni Vidia Sari, Hary Suswanto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License