PENINGKATAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR IPS SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN “JENDELA HIDROSFER”

Martina Lona Jusita

Abstract


Materi hidrosfer berkait dengan siklus hidrologi, bentuk-bentuk tubuh air, dan zona laut menurut kedalaman sebagai objek material IPS terlalu sulit dipahami bila hanya mengandalkan transfer ilmu dari guru kepada peserta didik; lebih baik bila peserta didik dapat melihat apa yang diamati, yang kemudian ditulis dan akhirnya dipresentasikan berdasarkan pengalaman belajarnya. Dengan demikian diperlukan suatu media sebagai perantara yang dapat membantu proses belajar. Untuk itu, media pembelajaran yang sesuai adalah dengan menggunakan “Jendela Hidrosfer”. Media pembelajaran bukan sekadar sebagai perantara semata; melainkan mampu meningkatkan aktivitas dan hasil belajar peserta didik.

Kata kunci: Aktivitas belajar, Hasil belajar, Media pembelajaran “Jendela Hidrosfer”

 

Abstract

Hydrosphere material related to the hydrological cycle, forms the body of water, and marine zones according to depth as a material object IPS too elusive if only rely on the transfer of knowledge from the teacher to the learner; better if the students can see what is observed, which is then written and finally presented based learning experiences. Thus we need a media as an intermediary to help the learning process. To that end, the appropriate learning media is to use the “Jendela Hidrosfer”. Medium of learning not just as a mere intermediary; but can increase the activity and learning outcomes of students.

Keywords: Learning activities, Learning outcomes, Instructional media “Jendela Hidorsfer”


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jtp2ips.v2i1.8812

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter  Creative Commons License web
counter           

View JTP2IPS Statistic. Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS by JTP2IPS is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Based on a work at http://journal.um.ac.id/index.php/jtppips/index.  Permissions beyond the scope of this license may be available at http://journal.um.ac.id/index.php/jtppips/index