MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPS MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE GROUP INVESTIGATION

Nur Laila, Hariyono Hariyono, Sumarmi Sumarmi

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan motivasi belajar siswa SMP pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) melalui penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Group Investigation. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan pada siklus I dan siklus II. Setiap siklus terdiri dari lima pertemuan empat pertemuan di dalam kelas satu pertemuan di luar jam pembelajaran. Jenis tindakan yang dilakukan adalah pembelajaran IPS menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Group Investigation. Hasil penelitian yang dilakukan menunjukkan adanya peningkatan motivasi belajar siswa pada siklus I persentase mencapai 77% kriteria “Tinggi” dan pada siklus II persentase mencapai 96% kriteria “Sangat Tinggi”. Terjadi persentase peningkatan sebesar 19%. Dengan demikian model pembelajaran kooperatif Group Investigation terbukti dapat meningkatkan motivasi belajar siswa pada pembelajaran IPS kelas VIII H SMPN 01 Batu.

Katakunci: Group Investigasi, Motivasi

 

Abstract

This study aims to increase students' motivation in learning Social Sciences through the implementation of cooperative learning model Group Investigation. The method used in this research is the Classroom Action Research are implemented in the first cycle and the second cycle. Each cycle consists of five convened four meetings in the classroom one meeting outside of instructional hours. The type of action taken is learning social studies using cooperative learning model type Group Investigation. Results of research conducted showed an increase in student motivation in the first cycle the percentage reached 77% criterion of "High" and the second cycle the percentage reached 96% criterion of "Very High". Happened percentage increase of 19%. Thus cooperative learning model of Group Investigation proven to increase students' motivation in learning social studies class VIII H SMPN 01 Batu City.

Keywords: Group Investigation, motivation

 


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jtp2ips.v1i2.8819

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter  Creative Commons License web
counter           

View JTP2IPS Statistic. Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS by JTP2IPS is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Based on a work at http://journal.um.ac.id/index.php/jtppips/index.  Permissions beyond the scope of this license may be available at http://journal.um.ac.id/index.php/jtppips/index