RESUREKSI PERSPEKTIF HOLISTIK MELALUI PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL

Daya Negri Wijaya

Abstract


Pembelajaran IPS seringkali dipahami oleh peserta didik sebagai matapelajaran yang membingungkan. Hal ini wajar karena pandangan peserta didik masih terlihat holistik. Pandangan holistik berupaya membuka cara pandang yang bersifat menyeluruh atau tidak bersifat parsial. Apabila pembelajaran dilakukan dengan cara parsial tetapi cara pandang peserta didik terlihat holistik maka yang terjadi adalah kebingungan guru dan peserta didik. Tulisan ini berupaya untuk merevitalisasikan perspektif holistik ini pada pembelajaran IPS. Oleh karena itu, tulisan ini akan berfokus pada implementasi perspektif holistik pada perencanaan, pelaksanaan, dan evalusasi pembelajaran IPS.

Katakunci: pembelajaran IPS, holistik, resureksi, ilmuwan sosial

 

Abstract

The teaching of social studies is often realized by the student as a confusing subject. This is common considering the students’ holistic point of view. The holistic view could open the comprehensive perspective or the impartial perspective. If the teaching is run by partial perspective but the students’ way of thinking seems to be holistic; therefore it will be happened a confusing teachers and students in the context of teaching and learning process. This article wants to re-vitalize the holistic view in social studies teaching. Therefore, this article will focus on the implementation of holistic perspective in planning, acting, and evaluating social studies teaching.

Keywords: social studies teaching, holistic, resurrection, social scientist


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jtp2ips.v1i2.8820

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter  Creative Commons License web
counter           

View JTP2IPS Statistic. Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS by JTP2IPS is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Based on a work at http://journal.um.ac.id/index.php/jtppips/index.  Permissions beyond the scope of this license may be available at http://journal.um.ac.id/index.php/jtppips/index