Development Of Didactical Design Of Mathematics Pedagogy Through Professional Program Of Mathematics Teacher Education

Turmudi Turmudi, Yaya S. Kusumah, Dadang Juandi, Endang Mulyana

Abstract


Abstract: This paper discusses about developing model of didactical design on mathematical pedagogy in the area of mathematics. Subject matter proficiency and didactical pedagogy competences of teachers were not mutually exclusive, so the specific studies on how to teach mathematics that anticipate the combination of both subject and pedagogical knowledges, called Mathematical pedagogy (Backer, 1991), need to be conducted. In designing model that can change the participants to become professional mathematics teachers, a didactical design was used as a framework. Further step, the didactical triangle by Kanasen (2003) was used as a guideline by integrating didactical-pedagogical anticipation. How was the step of metapedadidactic, the context of mathematical pedagogy, and how to develop an appropriate design for developing didactical design model in the study of educational program for develop professional teacher education program (PTEP) or Pendidikan Profesi Guru (PPG) of mathematics, later on will be called PTEP. The product of this study is theoretical and empirical models in didactical pedagogical design based on the subject of mathematical pedagogy.

 

Abstrak: Artikel ini membicarakan pengembangan model desain didaktis dalam pedagogi matematis. Mahir dalam matematika dan dalam kompetensi pedagogi matematis tidak saling lepas, sehingga penelitian yang khusus pada bagaimana mengajarkan matematika yang mengantisipasi kombinasi antara penguasaan matematika dan penguasaan pedagogi matematis dinamakan pedagigy matematis (Backer, 1991), perlu dilakukan. Untuk mendesain model yang dapat mengubah para peserta pendidikan profesi guru menjadi guru matematika yang profesional, digunakan framework desain didaktis. Lebih lanjut, segitiga didaktis dari Kanasen (2003) digunakan sebagai petunjuk dengan cara mengintegrasikan pengertian antisipasi didaktis pedagogis. Bagaimana tahapan dari metapedadidactic dalam konteks matematika pedagogis, dan bagaimana mengembangkan desain yang sesuai untuk pengembangan model desain didaktis dalam program pendidikan profesi guru matematika dilakukan. Hasil dari penelitian ini adalah model teoritis dan empiris dari didactical pedagogical design berdasarkan (subject specific pedagogy in mathematics) atau pedagogi matematis.


Keywords


mathematical pedagogy, didactical design, teacher profession, matematika pedagogis, desain didaktis, profesi guru

Full Text:

Full Text